Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16250
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | ملياني, أسماء | - |
dc.contributor.author | دوبلال, حنان | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-08T14:01:51Z | - |
dc.date.available | 2025-07-08T14:01:51Z | - |
dc.date.issued | 2025-06-02 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16250 | - |
dc.description | The study aimed to know the relationship between the variable of psychological stress and the variable aggressive behavior among students at the end of the secondary education and to know the level of each of them, the tow researchers relied on the descriptive approach and applied the measures of stress and aggressive behavior, and after confirmig the validity of the two tools by calculating psychometric properties , they applied the latter to a sample. It was chosen randomly and included some of the following educational secondary schools: ( Bouchareb Nacer, Bekhled khaled, Kaderi khaled, Majdoub Zakaria, Boutaleb Mouhamed, Nafaa Ibrahim, and Kacem El-hassani Mohamed Kamal.). in the sougueur district and its environs in the state of tiaret, registered for the academic year (2024/2025), and its size reached (205) students. By comparing theoretical and experimental arithemetic averages and applying the pearson coefficient, we reached the following results: • The level of psychological stress is high among pupils in the secondary education cycle. • The level of aggressive behavior is high among secondary school students. • There is a statistically significant positive direct correlation between psychological stress and aggressive behavior among third-year secodary school students at the significance level of 0,01. | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين متغير الضغط النفسي ومتغير السلوك العدواني لدى تلاميذ نهاية مرحلة التعليم الثانوي ومعرفة مستوى كل منهما، واعتمدت الباحثتان في ذلك على المنهج الوصفي، وطبقتا مقياسي الضغط النفسي والسلوك العدواني ، وبعد التأكد من صلاحية الاداتين بحساب الخصائص السيكومترية، طبقتا هذه الأخيرة على عينة اختيرت بطريقة عشوائية، شملت على بعض الثانويات التعليمية التالية: (بوشارب الناصر، بخالد خالد، قاديري خالد و ثانوية مجدوب زكريا، ثانويةبوطالب محمد، نافع إبراهيم، قاسيمي الحساني محمد كمال) بدائرة السوقر وضواحيها بولاية تيارت المسجلين للعام الدراسي(2024/2025)، وبلغ حجمها (205) تلميذا(ة)، وبمقارنة المتوسطات الحسابية النظرية والتجريبية وتطبيق معامل بيرسون توصلنا الى النتائج التالية: - مستوى الضغط النفسي مرتفع لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي. - مستوى السلوك العدواني مرتفع لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي. - توجد علاقة ارتباطية طردية موجبة دالة احصائيا بين الضغط النفسي والسلوك العدواني لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثالثة الثانوي عند المستوى الدلالة 0.01. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | ضغط النفسي | en_US |
dc.subject | السلوك العدواني | en_US |
dc.subject | الاعراض الفزيولوجية | en_US |
dc.subject | الاعراض البدنية | en_US |
dc.title | الضغط النفسي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.72.pdf | 5,15 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.