Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16199
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبن علي, بدر الدين-
dc.date.accessioned2025-07-01T09:53:57Z-
dc.date.available2025-07-01T09:53:57Z-
dc.date.issued2025-06-02-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16199-
dc.descriptionThe study aimed to know family companionship and academic achievement in the primary school of the municipality of Tiaret, from students from the second level of primary school to the fifth year of primary school.A sample of parents of students was selected and the descriptive approach was applied to them.In this study, we relied on the form tool as it is the most appropriate in this study, and the study concluded with a set of Results are the most important: There is a close relationship between the level of family accompaniment that the student receives and his academic achievement. The tables showed that factors that hinder academic achievement –, such as parental preoccupation, weak awareness of the importance of follow-up, or fragility of family relationships –, lead to negative family reactions when results decline, such as punishment or reprimand, instead of searching for reasons or providing support. This reflects a partial or total absence of the educational role of the family.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة المرافقة الأسرية والتحصيل الدراسي بإبتدائية بلدية مدريسة بتيارت، من التلاميذ من المستوى الثانية إبتدائي إلى السنة الخامسة إبتدائي، وتم اختيار عينة من أولياء التلاميذ طبق عليهم المنهج الوصفي، واعتمدنا في هذه الدراسة على أداة الاستمارة باعتبارها الأنسب في هذه الدراسة، وخلصت الدراسة بمجموعة من النتائج أهمها: وجود علاقة وثيقة بين مستوى المرافقة الأسرية التي يحظى بها التلميذ وبين تحصيله الدراسي. إذ بيّنت الجداول أن العوامل التي تُعيق التحصيل الدراسي – مثل انشغال الوالدين، ضعف الوعي بأهمية المتابعة، أو هشاشة العلاقات الأسرية – تؤدي إلى ردود فعل أسرية سلبية عند تراجع النتائج، كالعقاب أو التوبيخ، بدلاً من البحث عن الأسباب أو تقديم الدعم. وهذا يعكس غيابًا جزئيًا أو كليًا للدور التربوي للأسرةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالمرافقة الأسريةen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.subjectالتلاميذen_US
dc.subjectالتعليم الإبتدائيen_US
dc.titleالمرافقة الأسرية والتحصيل الدراسيen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.SOC.2025.15.pdf1,32 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.