Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16137
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorلكحل, خضرة-
dc.date.accessioned2025-06-26T13:23:08Z-
dc.date.available2025-06-26T13:23:08Z-
dc.date.issued2025-06-02-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16137-
dc.descriptionThis study aimed to reveal the level of separation anxiety among primary school children. It also aimed to identify differences in the study sample according to the gender variable. The study also sought to reveal differences in the sample based on the mother’s social status, whether she is employed or a housewife.. To achieve these goals, the descriptive analytical approach was used, which is based on observation and logical analysis. The study sample consisted of 60 children from the third year of primary school, ranging in age from 7 to 9 years - the study relied on behavioral observation, dimeal interviews, and the child separation and anxiety scale questionnaire by “ Aida Saleh” and “ Najah Al-Samri” 2009. After analyzing the results obtained, it was found that there is so high separation anxiety among third- year Primary School students. It also should that there is no coordination between separation anxiety and the mother’s marital status. It also confirmed the existence of correlation between separation anxiety and separation attachment among third- year Primary School students attributed to the gender variableen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى قلق الانفصال لدى أطفال المرحلة الابتدائية كما تهدف الدراسة الى الكشف عن الفروق لدى عينة الدراسة تبعا لمتغير الجنس وهدفت الدراسة أيضا الى الكشف عن الفروق لدى عينة الدراسة تبعا لمتغير الحالة الاجتماعية للأم عاملة أو ماكثة بالبيت. ولتحقيق هذه الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي الذي يستند على الملاحظة والتحليل المنطقي، وتمثلت عينة الدراسة في 60 طفلا(ة) من مستوى السنة الثالثة ابتدائي تراوحت أعمارهم بين (7 ـ 9) سنوات وتم الاعتماد على الملاحظة السلوكية، المقابلة العيادية، واستبيان مقياس قلق الانفصال لدى الطفل لعيدة صالح ونجاح السميرى (2009). وبعد تحليل النتائج المتحصل عليها أسفرت على أنه لا يوجد قلق انفصال مرتفع لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي، كما بينت أنه لا توجد علاقة ارتباطيه بين قلق الانفصال والحالة الاجتماعية للأم، كما أكدت وجود علاقة ارتباطية لقلق الانفصال عند تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي تعزى لمتغير الجنسen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectقلق الإنفصالen_US
dc.subjectالقلقen_US
dc.subjectالأطفالen_US
dc.titleقلق الإنفصال لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائيةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.29.pdf1,23 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.