Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16134
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorميمون, هجيرة-
dc.contributor.authorبهلول, شيماء-
dc.date.accessioned2025-06-26T13:01:51Z-
dc.date.available2025-06-26T13:01:51Z-
dc.date.issued2025-06-02-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16134-
dc.descriptionThis study aimed to understand the nature of first-year middle school Professors' trends towards pedagogical treatment of Acquisitions evaluation and its relationship with some individual variables (sex and experience) . The field study was conducted in 16 middle schools in Tiaret Province. We used the descriptive method, and the study sample consisted of 50 professors selected intentionally. To achieve the study's objectives, we relied on the "professors' Attitudes" scale designed by the two researchers. After collecting the information, it was processed using the Statistical Methods for the Social Sciences (SPSS) through various statistical methods, including the Cronbach's alpha, split-half methods ,Two independent samples t-test to determine differences.. The study results were as follows: -The trends of first-year middle school professors towards pedagogical treatment for evaluating Acquisitions are positive. -There are no statistically significant differences in the attitudes of first-year middle school professors towards pedagogical treatment for evaluating acquisitions attributed to the variable of sex. - There are no statistically significant differences in the attitudes of first-year middle school professors towards pedagogical treatment for evaluation acquisitions attributed to the variable of experienceen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة اتجاهات أساتذة سنة أولى متوسط نحو المعالجة البيداغوجية لتقييم المكتسبات وعلاقتها ببعض المتغيرات الفردية تعزى لمتغير الجنس والخبرة، حيث كانت الدراسة الميدانية ب 16 متوسطة بولاية تيارت، استخدمنا المنهج الوصفي، تكونت عينة الدراسة من 50 أستاذ وأستاذة اختيرت بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقياس" اتجاهات الأساتذة" من تصميم الباحثتين، وبعد جمع المعلومات تم معالجتها عن طريق برنامج التحليل الإحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS) عن طريق بعض الأساليب الإحصائية منها معامل قوتمان، التجزئة النصفية، اختبار "ت" لعينتين مستقلتين، لمعرفة الفروق، وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: -اتجاهات أساتذة سنة أولى متوسط نحو المعالجة البيداغوجية لتقييم المكتسبات إيجابية. -لا توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات أساتذة سنة أولى متوسط نحو المعالجة البيداغوجية لتقييم المكتسبات تعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في اتجاهات أساتذة سنة أولى متوسط نحو المعالجة البيداغوجية لتقييم المكتسبات تعزى لمتغير الخبرةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالاتجاهاتen_US
dc.subjectالمعالجة البيداغوجيةen_US
dc.subjectتقييم المكتسباتen_US
dc.titleاتجاىات أساتذة التعليم المتوسط نحو المعالجة البيداغوجية لتقييم مكتسبات تلاميذ السنة الأولى متوسط في ضوء بعض المتغيراتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.26.pdf1,69 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.