Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16118
Title: التنافر المعرفي والتحصيل الدراسي لدى طلبة السنة الثالثة ثانوي
Authors: زفزوف, احلام
مداحي, نسرين
Keywords: التنافر المعرفي
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2-Jun-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت الدراسة الحالية للبحــــــث عـــــن طبيعة العلاقة بين التنافر المعرفي والتحصيل الدراسي من خلال التساؤل التالي: هل توجد علاقة ارتباطية بين أبعاد التنافر المعرفي والتحصيل الدراسي؟ واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي (الارتباطي) الذي من أدواته استبيانين وقد شملت الدراسة على عينة قوامها (70) ومن أدوات الدراسة ما يلي: المقاييس والمتمثلة في: استبيان يقيس درجة التنافر المعرفي وابعاده لي آلاء أكرم حسين (2017) وكشف نقاط الطلبة للسداسي الثاني. وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: -لا توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين أبعاد التنافر المعرفي والتحصيل الدراسي -توصلت نتائج الدراسة أن مستوى التحصيل الدراسي لدى التلاميذ جاء في المستوى المتوسط
Description: The present study aimed to investigate the nature of the relationship between cognitive dissonance and academic achievement through the following research question: Is there a correlational relationship between the dimensions of cognitive dissonance and academic achievement? The study adopted the descriptive (correlational) method, utilizing two questionnaires as data collection tools. The research sample consisted of 70 participants, and the study instruments included: • Measurement tools: o A questionnaire measuring the degree and dimensions of cognitive dissonance, developed by Alaa Akram Hussein (2017). o Students' grade reports for the second semester. The study yielded the following results: • There is no statistically significant relationship between the dimensions of cognitive dissonance and academic achievement. • The findings also indicated that the level of academic achievement among the students was moderate.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16118
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2025.10.pdf2,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.