Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16109
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorعماري, أسماء-
dc.contributor.authorعقيبة, نور الهدى-
dc.date.accessioned2025-06-25T13:55:57Z-
dc.date.available2025-06-25T13:55:57Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16109-
dc.descriptionThis study addresses an important topic in the field of clinical psychology, namely the relationship between Attention Deficit Disorder with or without Hyperactivity (ADHD) and perceptual-motor organization in children. The objective of the research is to explore the extent to which this disorder affects children's ability to coordinate sensory inputs with fine motor responses, an essential aspect of learning and normal development. The two researchers started from a main question: do children with ADHD exhibit deficits in fine motor movements compared to ordinary children? The study was based on a sample of children divided into a control group and an experimental group. Tools were used to measure fine motor relationships and the positioning of secondary elements. The results revealed statistically significant differences between the two groups, indicating that ADHD is indeed associated with weaknesses in perceptual-motor organization. This weakness is linked to problems in the brain's processing of sensory information and the planning of fine motor movements, which manifests itself in difficulties such as writing or visual-motor coordination. The study also presented a theoretical and historical framework of the disorder, including neurological, genetic, and environmental causes, as well as its classifications and symptoms according to the DSM. It also examined previous studies, both Arab and foreign, which address the relationship between ADHD and dysfunction in motor organization, while highlighting the effectiveness of early therapeutic programs. This research highlights the importance of early screening and the implementation of appropriate interventions to improve perceptual-motor performance and reduce the impact of the disorder on academic performance and social interactions. It recommends paying attention to the sensory and cognitive aspects of ADHD symptoms, as well as an integrated approach to diagnosis and treatment of ADHD, involving close collaboration between the family, school, and psychology professionals in managing these children.en_US
dc.description.abstractتتناول هذه الدراسة موضوعاً مهماً في مجال علم النفس العيادي، يتمثل في العلاقة بين اضطراب فرط النشاط الحركي المصحوب بقصور في الانتباه (ADHD) والتنظيم الإدراكي الحركي لدى الأطفال. يهدف البحث إلى استكشاف مدى تأثير هذا الاضطراب على قدرة الأطفال على تنسيق المدخلات الحسية مع الإستجابات الحركية الدقيقة، وهو جانب حيوي في التعلم والنمو الطبيعي. واعتمدت الدراسة على عينة من الأطفال تم تقسيمهم إلى مجموعة ضابطة وتجريبية، واستخدمت أدوات لقياس العلاقات الدقيقة وتموضع العناصر الثانوية. أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين، مما يدل على أن ADHD يرتبط فعلاً بضعف في التنظيم الإدراكي الحركي. يعود هذا الضعف إلى مشكلات في معالجة الدماغ للمعلومات الحسية وتخطيط الحركات الدقيقة، مما يظهر في صعوبات مثل الكتابة أو التنسيق البصري الحركي. وقد استعرضت الدراسة الخلفية النظرية والتاريخية للاضطراب، بما في ذلك أسبابه العصبية والوراثية والبيئية، وكذلك تصنيفاته وأعراضه حسب DSM. كما تطرقت إلى الدراسات السابقة، العربية والأجنبية، التي دعمت العلاقة بين ADHD والخلل في التنظيم الحركي، وأكدت على فعالية البرامج العلاجية المبكرةو تم تسليط الضوء على أهمية الكشف المبكر وتقديم تدخلات مناسبة لتحسين الأداء الإدراكي الحركي وتقليل تأثير الاضطراب على التحصيل الأكاديمي والتفاعل الاجتماعي. كما تؤكد الدراسة على الإهتمام بالجوانب الحركية والإدراكية إلى جانب الأعراض السلوكية عند تشخيص وعلاج ADHD، وبتكامل الجهود بين الأسرة والمدرسة والأخصائيين النفسيين في التعامل مع هذه الفئة من الأطفالen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectفرط النشاط الحركيen_US
dc.subjectنقص الإنتباهen_US
dc.subjectالتنظيم الإدراكي الحركيen_US
dc.titleدراسة استكشافية للتنظيم الإدراكي الحركي للأطفال المصابين بفرط النشاط الحركي مع قصور الانتباهen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.01.pdf4,56 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.