Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16034
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد العزيز, ناصر-
dc.contributor.authorبن مصطفى, محمد-
dc.date.accessioned2025-03-04T11:01:31Z-
dc.date.available2025-03-04T11:01:31Z-
dc.date.issued2024-12-25-
dc.identifier.citationhttps://asjp.cerist.dz/en/article/260046en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16034-
dc.descriptionThis research aims to find out the semiotic connotations of the title of the novel by the Algerian writer Abdelmalek Mortada, which is called the Algeria Trilogy: The Epic, The Flood, and Salvation. In which the writer chronicled part of the major stations of Algerian history, Through this, we tried to determine the relationship between the title and the text, and to clarify the semantic functions of the essence of the title, as the first threshold that the reader meets, and as an initial and elementary sample, revealing the contents and contents of the central and original text (the novel). The title, according to semioticians, is the parallel text and the precise summary of the content. The novel, which carries a semiological luster, extends its semiotics from within the narrative text, and includes a sufficient amount of suggestive connotations that strengthen the connection between it and the central text. That is why we tried to answer the following questions: What are the semiological connotations of the title in the trilogy: the epic, the flood, and salvation. Within the narrative text? What are the textual objectives sought through the equation: title, text, cognitively, referentially, and artistically? In this research paper, we have decoded the equation (title - text) and established the author’s desired objectives, through a semiotic approach between the title and the contents of the novel.en_US
dc.description.abstractيهدف هذا البحث للوقوف على الدّلالات السّميائية لعنوان رواية الأديب الجزائري عبد الملك مرتاض،الموسومة بثلاثية الجزائر:الملحمة، الطوفان، الخلاص. التي أرّخ فيها الكاتب جزءا من المحطات الكبرى لتاريخ الجزائر،وحاولنا من خلال ذلك الوقوف على العلاقة بين العنوان والنّص، واستجلاء الوظائف الدلالية لماهية العنوان، بوصفه العتبة الأولى التي يلتقي بها القارئ، و كعيّنة أوّلية وابتدائية، وكاشفة لمحتويات ومضامين النص المركزي والأصلي (الرواية)، فالعنوان عند السيميائيين هو النص الموازي والمختصر الدقيق لمحتوى الرواية الذي يحمل بريقا سيميولوجيا، تمتد السّميائيته من داخل المتن الحكائي، ويضمن القدر الكافي من الدلالات الإيحائية التي توثّق الصّلة بينه وبين النّص المركزي، ولهذا حاولنا الإجابة عن التساؤلات الآتية: ما هي الدلالات السميولوجية للعنوان في الثلاثية: الملحمة، الطوفان، الخلاص. داخل المتن الحكائي؟ وما هي المقاصد النصية المنشودة من خلال معادلة: العنوان، النص، معرفيا ومرجعيا وفنيا؟. وقد توصلنا في هذه الورقة البحثية إلى فكّ شفرات المعادلة( العنوان- النص) ووضعنا المقاصد المنشودة للمؤلف، وهذا من خلال المقاربة السيميائية بين العنوان، ومضامين الرواية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.relation.ispartofseriesمجلة فصل الخطاب;مجلد 13 رقم 04-
dc.subjectالسيميائيةen_US
dc.subjectدلالات إيحائيةen_US
dc.subjectالعنوانen_US
dc.subjectالنص الأصليen_US
dc.titleدراسة سميائية لعنوان ثلاثية الأديب الجزائري: - عبد الملك مرتاض- الجزائر: الملحمة- الطوفان-الخلاصen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة فصل الخطاب



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.