Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16023
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorلحرش, عدة-
dc.contributor.authorموفق, عبد القادر-
dc.date.accessioned2025-03-03T09:03:36Z-
dc.date.available2025-03-03T09:03:36Z-
dc.date.issued2023-09-30-
dc.identifier.citationhttps://asjp.cerist.dz/en/article/243186en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16023-
dc.descriptionWe know all too well that the learner receives various knowledge in Arabic, which is a sound basis for solving linguistic calendar situations. But not everything the learner knows is efficiently implemented. He needs to arrange and organize his acquisitions and then select from them what is suitable for use in order to reach the right and right solution. He then recruits all of his learning resources and then emphasizes those that suggest a solution from the heart of the calendar situation. And so, in this humble research I tried to demonstrate the practices of learners of their learning resources and use them to solve calendar situations, whether simple or complex in Arabic, the extent to which they benefited from the recruitment of gains and resources. It found that resources and acquisitions were often difficult to exploit by the learner for various reasons, psychological, social, mental and other.en_US
dc.description.abstractنعرف جيدا أن المتعلم يتلقى معارف شتى في اللغة العربية تشكل له قاعدة سليمة في حل وضعيات تقويمية لغوية لكن ليس كل ما يعرفه المتعلم ينفذه بطريقة ناجعة، فهو يحتاج إلى ترتيب وتنظيم مكتسباته ثم ينتقي منها ما هو مناسب للاستعمال كي يصل إلى الحل الصحيح والسليم. فهو إذن يجند موارده التعلمية جميعها ثم يؤكد على تلك التي توحي بالحل من صميم الوضعية التقويمية، وعليه ففي هذا البحث المتواضع حاولت أن أبين ممارسات المتعلمين لمواردهم التعلمية وتوظيفها في حل وضعيات تقويمية سواء كانت بسيطة أو مركبة في اللغة العربية، وما مدى استفادتهم من عملية تجنيد المكتسبات والموارد في ذلك. وقد توصلت إلى أن الموارد والمكتسبات معارف يصعب استغلالها من طرف المتعلم في كثير من الأحيان لأسباب مختلفة، نفسية واجتماعية وعقلية وغيرهاen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.relation.ispartofseriesمجلة فصل الخطاب;مجلد 12 رقم 03-
dc.subjectمعارفen_US
dc.subjectإنتقاءen_US
dc.subjectتوظيفen_US
dc.subjectتعبئةen_US
dc.titleمكتسبات المتعلم اللغوية وفعاليتها لحل وضعيات تقويميةen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة فصل الخطاب



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.