Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16015
Titre: | فلسفة المنهاج في المدرسة الوطنية الجزائرية –الجيل الثاني نموذجا |
Auteur(s): | عبد الرحمن, دليلة فارز, فاطمة |
Mots-clés: | المناهج المنظومة التربوية الجيل الأول المدرسة الجزائرية |
Date de publication: | 30-mar-2024 |
Editeur: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Référence bibliographique: | https://asjp.cerist.dz/en/article/244485 |
Collection/Numéro: | مجلة فصل الخطاب;مجلد 13 رقم 01 |
Résumé: | تعدّ المناهج الدراسية التي تعتمدها المنظومة التربوية من أبرز الوسائل في تكوين وتربية الأفراد والمجتمعات، وذلك بهدف تطوير المجتمع والمساهمة في ازدهاره، لذا كان الجدير على المنظومة التربوية وضع مناهج وبرامج دقيقة ومحددّة بهدف تحقيق الأهداف. كما عرفت المنظومة التربوية الجزائرية تطورات واصلاحات عديدة، وخلق نظام تربوي مواكب لطموحات المجتمع وتوجهاته، باعتبار أنّ لديه دورا أساسيا في بناء المجتمعات والعمل على تطويرها وقد مسّ الاصلاح الذّي طبق المناهج والكتب المدرسية والوثائق المرافقة وحتى طرق التدريس والتقويم لضمان تحقيق نتائج أفضل ولمواكبة كلّ التغيرات والمستجدات في العالم وفي المجتمع فقد كانت الجزائر من الدول السباقة في إصلاح وتطوير مناهجها التربوية وتدارك كلّ النقائص في مناهجها السابقة، فنجدها تنتقل من المقاربة بالكفاءات الجيل الأول الذّي طبق بدءا من الموسم الدراسة 2003م\2004م إلى المقاربة بالكفاءات الجيل الثاني والذّي طبق في 2016\2017 . |
Description: | The curricula adopted by the educational system are among the most prominent means of shaping and educating individuals and societies, with the aim of developing and contributing to their prosperity. Therefore, it is essential for the educational system to develop precise and specific curricula and programs in order to achieve its goals. The Algerian educational system has witnessed numerous developments and reforms, creating an educational system that aligns with the aspirations and directions of society. It plays a fundamental role in building and developing communities. Reforms have affected the curricula, textbooks, accompanying documents, teaching methods, and assessment methods to ensure better outcomes and keep pace with all the changes and developments in the world and society. Algeria has been one of the leading countries in reforming and improving its educational curricula, addressing the shortcomings of its previous curricula. It has transitioned from the competency-based approach of the first generation, which was implemented starting from the academic year 2003/2004, to the competency-based approach of the second generation, which was implemented in 2016/2017 |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16015 |
Collection(s) : | مجلة فصل الخطاب |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
فلسفة-المنهاج-في-المدرسة-الوطنية-الجزائرية-–الجيل-الثاني-نموذجا-.-the-philosophy-of-the-curriculum-in-the-algerian-national-school-the-second-generation-as-a-model..pdf | 1,33 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.