Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16009
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوغصاب, فتيحة-
dc.date.accessioned2025-02-25T09:17:40Z-
dc.date.available2025-02-25T09:17:40Z-
dc.date.issued2025-02-12-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16009-
dc.descriptionOur study focused on the significance of social responsibility disclosure in reducing information asymmetry in Algerian economic institutions and the institution's value. Our population of study consisted of five listed economic institutions of the Algerian stock exchange during the period of 2012-2023. The study sample was founded on four institutions that disclosed their various social information in their annual reports during 2012-2023. The sample size reached 48 observations. In order to test the impact of the interaction between information asymmetry and social responsibility disclosure on the value of the institution, the ARDL Panel model was utilized, and it led to the following: - Social responsibility disclosure is negatively correlated with information asymmetry because higher levels of transparency increase the similarity and consistency of information conveyed through the different parts of the institution that reduce the percentage of information asymmetry to its lowest points. - A positive long-term relationship of social responsibility disclosure and the value of the institution are present. This is due to the fact that the disclosure impact is observed to be in the long term, given the nature of the subject item, namely the institution's value, which is revealed over time. - Social responsibility disclosure is positively affected by the information asymmetry, thereby increasing the institution's value since it may take a minimum of two months and four years for this effect to be experienced because the connection of the variables should take this amount of time to achieve the impact. Following the results from the study, the following are the recommendations given: - Increase transparency and disclosure by ensuring information quality made public to stakeholders. - Increase stakeholder communication by establishing good communication channels, in an effort to understand and react to their issues in a move to uphold the institution's place. - Conformity to global disclosure norms and sustainability norms by adopting top-level best practices, such as the Sustainability Accounting Standards Board guidelines, to achieve integrated disclosure.en_US
dc.description.abstractهدفت دراستنا إلى إبراز فاعلية الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية في التقليل من عدم تماثل المعلومات في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية وكذا في الرفع من قيمة المؤسسة، وشمل مجتمع الدراسة خمسة مؤسسات اقتصادية والتي كانت مدرجة في بورصة الجزائر خلال الفترة الممتدة بين 2012إلى غاية 2023، أما عينة الدراسة فقد اعتمدت على أربع مؤسسات والتي أفصحت عن مختلف معلوماتها الاجتماعية في تقاريرها السنوية خلال تلك الفترة، وبلغت عدد المشاهدات 48 مشاهدة، ولاختبار أثر العلاقة بين الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية وعدم تماثل المعلومات على قيمة المؤسسة فقد تم تطبيق نموذج " Panel ARDL " والذي أسفر عن النتائج التالية: - وجود علاقة سلبية بين الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية وعدم تماثل المعلومات، سببها يعود إلى أن ارتفاع مستويات الشفافية تزيد من تماثل وتناسق المعلومات المتداولة بين مختلف الأطراف في المؤسسة وهو ما يعمل على تخفيض نسبة عدم تماثل المعلومات إلى أدنى مستوياتها. - وجود علاقة إيجابية طويلة الأجل بين الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية وقيمة المؤسسة، ويرجع ذلك إلى أن أثر الإفصاح، تظهر نتائجه في الأمد الطويل، نظرا لطبيعة المؤثر عليه وهو قيمة المؤسسة والتي تحتاج وقتا لتجسيدها. - وجود أثر إيجابي للعلاقة بين الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية وعدم تماثل المعلومات على قيمة المؤسسة، حيث يحتاج تجسيده على الأقل أربع سنوات وشهرين، وهذا راجع لطبيعة العلاقة بين المتغيرات، والتي تتطلب ذلك الوقت حتى يتحقق ذلك الأثر.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسييرen_US
dc.subjectالإفصاح، المسؤولية الاجتماعية، عدم تماثل المعلومات، قيمة المؤسسةen_US
dc.titleالعلاقة بين الإفصاح عن المسؤولية الإجتماعية للشركات وعدم تماثل المعلومات وأثرها على قيمة المؤسسة: دراسة تطبيقيةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.D.COM.2025.03.pdf6,49 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.