Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15862
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبوعلام, الزهرة-
dc.date.accessioned2025-01-30T09:39:26Z-
dc.date.available2025-01-30T09:39:26Z-
dc.date.issued2024-12-17-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15862-
dc.descriptionThe epistemological thesis adopted by Paul Feyerabend، represented by "the epistemology of methodological and cognitive plurality،" highlighted the problem posed at the level of the scientific method by subjecting it to review and scrutiny. According to Feyerabend's conception، science is based on cognitive plurality، not on a single، unique method، thus rejecting the exclusive nature of science compared to other forms of knowledge. Science، like other cognitive activities such as art، religion، and myth، plays an active role in the development and evolution of scientific thought، acknowledging the right to cognitive diversity in a space that accommodates all human traditions.en_US
dc.description.abstractإنّ الأطروحة الإبستيمولوجيّة التي تبناها بول فيرابند والمتمثّلة في "ابستيمولوجيا التعددية المنهجية والمعرفية"، هذه الأخيرة التي سلطت الضوء على المشكلة المطروحة على مستوى المنهج العلمي، من خلال إخضاعه للمراجعة والتمحيص، فالعلم وفق تصور "فيرابند"، يقوم على التعددية المعرفية، لا على منهج واحد ووحيد، رافضا بذلك الطابع التميزي للعلم، على باقي المعارف الأخرى، فالعلم مثله مثل باقي الأنشطة المعرفية الأخرى، فهذه التقاليد الإنسانية "فن"،"دين"،"أسطورة"، هي الأخرى لها دور فعال في تنمية وتطور الفكر العلمي، والإقرار بحق الإختلاف المعرفي، في فضاء يتسع لكل التقاليد الإنسانية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الإنسانية والإجتماعيةen_US
dc.subjectالتعددية المنهجية؛ المنهج العلمي؛ الإبستيمولوجيا الفوضويةen_US
dc.titleمشكلة المنهج وعلاقته بتطور العلم المعاصر- بول فيرابند أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.D.PHIL.2024.01.pdf49,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.