Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15723
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبن عيسى بوهني-
dc.date.accessioned2024-12-29T10:00:34Z-
dc.date.available2024-12-29T10:00:34Z-
dc.date.issued2024-12-12-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15723-
dc.descriptionThe Arab poetry has long remained in a state of stagnation and monotony due to the paternity and dominance of the poetry column theory, and the resulting controversy in the word and meaning issues, honesty and falsehood, and other visions that did not exceed the normative to philosophical dimensions and perceptions. The latter can expand the space for the creative field in order to promote poetry to the intellectual and creative elevels. It can achieve the possible expectation and be reflected positively on the recipient who is the pivot and the purpose of the poetic discourse. However, Hazim was able to carry out this abandoned mission, and to penetrate the philosophical dimension in the fever of Arabic poetry, with the self- characteristics of this poetry of mimesis, imaginary, imagination, wonder, surprise, extraneous and other factors that deepened the philosophical outlook of the Arabic poetic text formation. This effort was as initial harbingers of the emergence of the modern Arabic poetic poem, dealing with abstract intellectual issues such as freedom, civilization, culture, history and society as important issues in the lives of nations and peoples.en_US
dc.description.abstractلقد بقي الشعر العربي أمدا بعيدا في حالة من الركود والرتابة بسبب أُبُوَّةِ وهيمنة نظرية عمود الشعر، وما نتج عنها من جدل في قضايا اللفظ والمعنى، والصدق والكذب، وغيرها من الرؤى التي لم تتجاوز المعيارية إلى الأبعاد والتصورات الفلسفية، التي يمكنها توسيع المساحة للمجال الإبداعي، من أجل النهوض بالشعر إلى مستويات فكرية وإبداعية، يمكنها أن تحقق المنتظر الممكن، وتنعكس بشكلٍ إيجا بي على المتلقي الذي يعَُدُّ محور وغاية الخطاب الشعري. تَخَلَّى عنها، وأن يقُْحِمَ البعد الفلسفي في حِمَى الشعر ُ لكن حازما استطاع أن يقوم بهذه المهمة الم العربي، بالخصائص الذاتية لهذا الشعر من محاكاةٍ، وتَخْيِيلٍ، وتَخَيُّلٍ، وتعجيبٍ، وإغرابٍ، وغيرها من العوامل التي عمقت النظرةَ الفلسفيةَ في تَشَكُّلِ النص الشعري العربي. حيث كان هذا الجهد بمنزلة إرهاصات أولية لظهور القصيدة الشعرية العربية الحديثة، التي تعاد القضايا الفكرية المجردة، كمسألة الحرية والحضارة والثقافة والتاريخ والمجتمع، باعتبارها المسائلَ المهمةَ في حياة الأمم والشعوب.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية الآداب و اللغاتen_US
dc.subjectالشاعرen_US
dc.subjectمقومات الشعرen_US
dc.subjectالعملية الشعريةen_US
dc.subjectالمتلقيen_US
dc.subjectمفهوم الشعرen_US
dc.subjectالمحاكاةen_US
dc.subjectالتخييلen_US
dc.subjectالإغرابen_US
dc.subjectالتخيلen_US
dc.subjectالتعجيبen_US
dc.titleتجليات المثاقفة و الابداع عند حازم القرطاجني في منظور النقاد المحدثينen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
دكتوراه بوهني23.04. 2024.pdf3,02 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.