Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15307
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبوصوار, يمينة-
dc.contributor.authorشعوة, نصيرة-
dc.date.accessioned2024-10-23T14:22:04Z-
dc.date.available2024-10-23T14:22:04Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15307-
dc.descriptionThis study aimed to know the role of administrative leadership in achieving competitive advantage in its dimensions (quality, creativity, flexibility) in the College of Humanities and Social Sciences. The study relied on a questionnaire to collect data. The study population represented the College of Humanities and Social Sciences, and the sample size was 108 faculty members. The descriptive and analytical approach was adopted to test the hypotheses. The study concluded several results, the most important of which are: the existence of a statistically significant positive correlation, which amounted to 59.7%, between administrative leadership and competitive advantage in its dimensions (quality, creativity, flexibility) in the College of Humanities and Social Sciences, and the presence of a statistically significant positive effect at the level of significance (0.05≥α) for administrative leadership on competitive advantage in its dimensions (quality, creativity, flexibility) in the College of Humanities and Social SciencesIt is a weak effect, as there are no statistically significant differences at the level of (0.05≥αAmong the faculty members’ answers about the role of administrative leadership in achieving competitive advantage is attributed to personal variables (gender, academic qualification, years of experienceen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور القيادة الإدارية في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها (الجودة، الإبداع، المرونة) في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، واعتمدت الدراسة على الاستبانة في جمع البيانات. وتمثل مجتمع الدراسة في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، وبلغ حجم العينة 108 أستاذا من أعضاء هيئة التدريس، وتم اعتماد المنهج الوصفي اولتحليلي لاختبار الفرضيات. خلصت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: وجود علاقة ارتباط موجبة دالة احصائيا والتي بلغت 59.7 % بين القيادة الإدارية والميزة التنافسية بأبعادها (الجودة، الإبداع، المرونة) في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، وجود تأثير موجب دال إحصائيا عند مستوى دلالة معنوية ) 0.05 ≥ α ( للقيادة الإدارية على الميزة التنافسية التنافسية بأبعادها )الجودة، الإبداع، المرونة( في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية وهو تأثير ضعيف، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ) 0.05 ≥ α( بين إجابات أعضاء الهيئة التدريسية حول دور القيادة الإدارية في تحقيق الميزة التنافسية تعزى للمتغيرات الشخصية )الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالقيادة الإداريةen_US
dc.subjectالميزة التنافسيةen_US
dc.subjectكلية العلوم الإنسانية والاجتماعيةen_US
dc.subjectأعضاء الهيئة التدريسيةen_US
dc.titleدور القيادة الإدارية في تحقيق الميزة التنافسية للمنظمةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.2024.02.pdf4,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.