Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15304
Titre: فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي مقترح في خفض مستوى الاغتراب النفسي لدى المعاقات بصريا- دراسة تجريبية لخمس( 5) حالات بمدرسة الاطفال المعاقين سمعيا- سوقر
Auteur(s): بن قرنة, شيماء
Mots-clés: برنامج إرشادي
الإغتراب النفسي
Date de publication: jui-2024
Editeur: جامعة ابن خلدون -تيارت
Résumé: هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن فعالية برنامج إرشادي لخفض الإغتراب النفسي لدى المعاقات سمعيا وبصريا, ولقد إتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي, حيث تكونت عينة الدراسة من (05) تم إختيارهن من المؤسسة بعد تطبيق مقياس الإغتراب النفسي ل سناء حامد زهران وبناء البرنامج الإرشادي المستند إلى الإتجاه المعرفي السلوكي, والمكون من عشر جلسات, مدة كل جلسة ساعة واحدة, أظهرت نتائج الدراسة أن البرنامج كان فعالا في خفض الإغتراب النفسي لدى المعاقات بصريا, وإزدادت مشاعر الإنتماء الإجتماعي والرضا من الحياة.
Description: The current study aimed to reveal the effectiveness of a counseling program to reduce psychological alienation among visually impaired children in a school for hearing and visually impaired children. The researcher followed the semiautomatic approach. Experimental, where the study sample consisted of (05) women who were selected from the institution after applying Sanaa Hamid Zahran’s psychological alienation scale and building the counseling program based on the cognitive-behavioral approach, consisting of (10) sessions, each session lasting one hour. The results of the study showed that the program was effective in reducing psychological alienation among visually impaired people. Feelings of social belonging and life satisfaction increased
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15304
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2024.68.pdf3,57 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.