Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15300
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | أمال, زقران | - |
dc.contributor.author | جميلة, دخية | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-23T10:05:54Z | - |
dc.date.available | 2024-10-23T10:05:54Z | - |
dc.date.issued | 2024-06 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15300 | - |
dc.description | The current study aimed to identify the effectiveness of the extension program in improving the meaning of life in families of children in a position of mental disability by revealing the presence of differences in the average meaning of life among the respondents (families of children in a position of disability Mentality) between pre-and post-measurement in favor of post-measurement on a sample of 40 families her child suffers from an intellectual disability at the pedagogical Psychological Center in Tiaret state. Adopt the following tools are used by the researchers on the Experimental method : Half-directed interview, a questionnaire on the meaning of life in families of mentally disabled children from Preparation of the researchers, its psychometric characteristics were confirmed in addition to the design of a program a proposed guideline to improve the meaning of life in families of mentally disabled children. Revealed Results on the effectiveness of the proposed extension program in improving the meaning of life in Families of mentally disabled children . | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين معنى الحياة لدى أسر الأطفال في وضعية إعاقة عقلية من خلال الكشف عن وجود فروق في مستوى معنى الحياة لدى أفراد العينة ( أسر الأطفال في وضعية إعاقة عقلية ) بين القياس القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي، على عينة قوامها 04 أسر يعاني طفلها من إعاقة ذهنية بالمركز البيداغوجي النفسي بولاية تيارت. اعتمدت الباحثتان على المنهج شبه التجريبي باستخدام الأدوات التالية : الملاحظة العيادية، المقابلة نصف موجهة، استبيان معنى الحياة لدى أسر الأطفال المعاقين عقليا من إعداد الباحتثين، تم التأكد من خصائصه السيكومترية بالإضافة إلى تصميم برنامج إرشادي مقترح لتحسين معنى الحياة لدى أسر الأطفال المعاقين عقليا. كشفت النتائج عن وجود فعالية للبرنامج الإرشادي المقترح في تحسين معنى الحياة لدى أسر الأطفال المعاقين عقليا، بحيث تبين وجود فروق دالة بين درجات القياس القبلي و القياس البعدي لصالح القياس البعدي | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون -تيارت | en_US |
dc.subject | إعاقة عقلية | en_US |
dc.subject | البرنامج الإرشادي | en_US |
dc.title | فعالية برنامج إرشادي في تحسين معنى الحياة لدى أسر الأطفال في وضعية إعاقة عقلية - دراسة شبه تجريبية على ( 04 ) أسر بالمركز النفسي البيداغوجي لولاية تيارت | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2024.67.pdf | 2,7 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.