Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15071
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمهدي, فتیحة-
dc.date.accessioned2024-10-15T14:16:48Z-
dc.date.available2024-10-15T14:16:48Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15071-
dc.descriptionThis study aimed to uncover the relationship between entrepreneurial education and entrepreneurial spirit among second-year Master's students in Psychology. The study sample included 120 students from the Work and Organizational Psychology, Human Resource Management, Clinical Psychology, and School Psychology specializations within the Department of Psychology, Philosophy, and Speech Therapy at Ibn Khaldoun University, Tiaret. The descriptive correlational method was followed, and two suitable questionnaires were developed for this purpose: the Entrepreneurial Education Questionnaire and the Entrepreneurial Spirit Questionnaire. A psychometric study was conducted to ensure validity and reliability, relying on the partial survey method for the study sample. After employing appropriate statistical methods, the study results showed the following: 1. There is a statistically significant positive correlation between entrepreneurial education and entrepreneurial spirit among second-year Master's students in Psychology. 2. There is a statistically significant positive correlation between managerial skills and entrepreneurial spirit among second-year Master's students in Psychology. 3. There is a statistically significant positive correlation between digital skills and entrepreneurial spirit among second-year Master's students in Psychology. 4. There is a statistically significant positive correlation between personal skills and entrepreneurial spirit among second-year Master's students in Psychology. 5. There is a statistically significant positive correlation between cognitive acquisition and entrepreneurial spirit among second-year Master's students in Psychology.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى كشف العلاقة بین التعلیم المقاولاتي والروح المقاولاتیة لدى طلبة علم النفس ماستر 2 وقد شملت عینة الدراسة 120 طالبا وطالبة من تخصص علم النفس العمل والتنظیم وتسییر الموارد البشریة، علم النفس العیادي، علم النفس المدرسي بقسم علم النفس،الفلسفة، والأرطوفونیا بجامعة ابن خلدون تیارت، وذلك بإتباع خطوات المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تم بناء استبیانین مناسبین لهذا الغرض وهما استبیان التعلیم المقاولاتي واستبیان الروح المقاولاتیة، حیث أجریت دراسة سیكومتریة تحقق فیها شروط الصدق والثبات، وذلك بالإعتماد على أسلوب المسح الجزئي لأفراد عینة الدراسة، وبعد استخدام الأسالیب الاحصائیة المناسبة أظهرت نتائج الدراسة مایلي: 1- وجود علاقة ارتباطیة طردیة دالة احصائیا بین التعلیم المقاولاتي والروح المقاولاتیة لدى طلبة . علم النفس ماستر 2 2 -وجود علاقة ارتباطیة طردیة دالة احصائیا بین المهارات الإداریة والروح المقاولاتیة لدى طلبة علم النفس ماستر 2 3 -وجود علاقة ارتباطیة طردیة دالة احصائیا بین المهارات الرقمیة والروح المقاولاتیة لدى طلبة علم النفس ماستر 2 4 وجود علاقة ارتباطیة طردیة دالة احصائیا بین المهارات الشخصیة والروح المقاولاتیة لدى طلبة علم النفس ماستر 2 5- وجود علاقة ارتباطیة طردیة دالة احصائیا بین الإكتساب المعرفي والروح المقاولاتیة لدى طلبة علم النفس ماستر 2en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتعلیم المقاولاتيen_US
dc.subjectالمهارات الإداريةen_US
dc.subjectالمهارات الشخصيةen_US
dc.subjectالمهارات الرقميةen_US
dc.titleالتعلیم المقاولاتي وعلاقته بالروح المقاولا تیةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2024.85.pdf1,24 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.