Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15046
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorثابت, وفاء-
dc.date.accessioned2024-10-15T10:14:48Z-
dc.date.available2024-10-15T10:14:48Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15046-
dc.descriptionThe Germany Philosopher Martin Heidegger Addressed The Issue Of Science And Technology, Such That The Considerd Them Not Just Tools For Hernessing Nature .But Rether Ways To Reveal The Ontological Truth Of Existence From An Epistemological Standpoint. Heidegger Emphasizes That The Way We Perceive The World Is Prior To Scientific Knowledge. Technology Is Not Just An Applicatin Of Scientific Knowledge, But Rather Is In A Way It Is A Way Of Dealing With Realityand Revealing It. Therefore , Heidegger Rejects The Seäration Between Theory And Practice And Believes That Science And Technology Are Inseparable From Our Understanding Of Existence As A Whole . This Is What Makes His Approach To Science And Technology So Dimensional.en_US
dc.description.abstractعالج الفيلسوف الألماني ما رتن هايدغر مسألة العلم والتقنية ، بحيث اعتبرهما ليسا مجرد أدوات لتسخير الطبيعة بل هما طرق للكشف عن الحقيقة الانطولوجية للوجود،من الناحية الابستيمولوجية يؤكد هايدغر على أن الطريقة التي ندرك بها العالم مسبقة على المعرفة العلمية .فالتقنية ليست مجرد تطبيق للمعرفة العلمية بل هي في حد ذاتها طريقة للتعامل مع الواقع و الكشف عنه، و بالتالي فإن هايدغر يرفض الفصل بين النظرية والممارسة و يرى أن العلم و التقنية لا ينفصلان عن فهمنا للوجود ككل.هذا ما يجعل مقاربته للعلم و التقنية ذات أبعاد أنطولوجية ابستيمولوجية متداخلةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectمارتن هايدغرen_US
dc.subjectالتقنيةen_US
dc.subjectالانطولوجياen_US
dc.subjectالابستيمولوجياen_US
dc.titleالمقاربة الهايدغرية للعلم و التقنية بين النزعة الانطولوجية و الشروط الابستيمولوجيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PHIL.2024.15.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.