Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14430
Titre: دور الإعلام البيئي في توعية المواطنين بحماية المحيط -دراسة ميدانية على عينة مستمعي الإذاعة المحلية بولاية تيارت
Auteur(s): دحو, نجاة
خير, يسرى أميمة
بلخير, خولة
Mots-clés: الإعلام البيئي
التوعية البيئية
حماية البيئة
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تهدف الدراسة إلى الكشف عن دور الإعلام البيئي في توعية المواطنين بالحفاظ على حماية المحيط "إذاعة تيارت المحلية نموذجا"، وقد تم طرح التساؤل التالي: ما ىو دور الإعلام البيئي في توعية المواطنين بالحفاظ على حماية المحيط؟ وبغية الوصول إلى نتائج الدراسة قد تم استخدام المنهج الوصفي، وتمثل مجتمع الدراسة في طلبة ماستر تخصص اتصال وعلاقات عامة كمستمعين لإذاعة تيارت المحلية، ونظرا لصعوبة الوصول إلى جميع المفردات، اخترنا عينة قصدية تمثلت في 40 مفردة من طلبة سنة أولى ماستر تخصص اتصال وعلاقات عامة، وزعت عليهم استمارة استبيان متكونة من 22 سؤال، وقد تم تفريغ بياناتها وتحليلها كميا وكيفيا لنتحصل على نتائج أهمها: - يتعرض مستمعوا إذاعة تيارت المحلية للبرامج والأخبار البيئية بدافع التثقيف والاطلاع على الأخبار البيئية المحلية. - تتنوع عادات وأنماط تعرض مستمعي إذاعة تيارت المحلية لبرامج البيئة. - تتمثل طبيعة الإشباعات المحققة لمستمعين برامج وأخبار التي تبث عبر إذاعة تيارت المحلية من إشباعات معرفية واجتماعية.
Description: The study aims to reveal the role of environmental media in educating citizens about preserving the protection of the environment "Tiaret Local Radio as a model". The following question was asked: What is the role of environmental media in educating citizens about preserving the protection of the environment? In order to reach the results of the study, the descriptive approach was used, and the study community was represented by master students majoring in communication and public relations as listeners of the local radio station, and due to the difficulty of accessing all vocabulary, we chose an intentional sample of 40 individuals from first-year master students majoring in communication and public relations, distributed They have to complete a questionnaire consisting of 22 questions, and their data has been unloaded and analyzed quantitatively and qualitatively, to obtain the most important results: - The local Tiaret radio listeners are exposed to environmental programs and news, motivated by education and access to local environmental news. The habits and patterns of exposure of local Tiaret radio listeners to environmental programs vary. - The nature of the gratifications achieved for the listeners of programs and news that are broadcast on the local Radio Tiaret are represented by cognitive and social gratifications
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14430
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COMU.2023.21.pdf1,77 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.