Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14396
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorسمارة, أمينة-
dc.contributor.authorصادو, ياسمين-
dc.date.accessioned2024-02-29T13:08:35Z-
dc.date.available2024-02-29T13:08:35Z-
dc.date.issued2018-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14396-
dc.descriptionOur study aims at discovering the correlative relationship between the social cleverness and the psycho-sociological conformity (adjustment) within the students of Ibn-Khaldoun University in Karman (Tiaret). We have adopted the correlative descriptive method by the use of an instrument to measure both of the social cleverness and the psycho-sociological conformity elaborated by the researchers based on the theoretical and previous studies framework. this latter was applied on a sample group of 300 students from both genders distributed according to the factor of gender;71 males and 229 females. To determine the statistical significance level of the results, we have used the statistical indexations which are as follow: Frequencies, Percentages, the Mean, and the standard deviation. There is a correlative relation statistically significant between the dimension of social problems resolution and the psycho-sociological conformity. There is a correlative relation statistically significant between the dimension of empathy with others and the psycho-sociological conformity. There is a correlative relation statistically significant between the dimension of communication with others and the psycho-sociological conformity. There is a correlative relation statistically significant between the dimension of influencing and being influenced in social situations and the psycho-sociological conformity. There is a correlative relation statistically significant between the social cleverness and the psycho-sociological conformityen_US
dc.description.abstractتهدف دراستنا الحالية للكشف عن العلاقة الارتباطية بين الذكاء الاجتماعي والتوافق النفسي الاجتماعي لدى طلبة جامعة ابن خلدون كارمان تيارت ،وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي وباستخدام أداة كل من الذكاء الاجتماعي والتوافق النفسي الاجتماعي من إعداد الباحثتان بعد الاطلاع على الأطر النظرية والدراسات السابقة فتم تطبيقها على عينة تكونت من 300 طالب وطالبة موزعين حسب الجنس إلى ذكور 71 طالب أما الإناث 229 طالبة . ولتحديد مستوى الدلالة الإحصائية للنتائج تم استخدام المؤشرات الإحصائية كل من: التكرارات، النسب المئوية، المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري. وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين بعد حل المشكلات الاجتماعية والتوافق النفسي الاجتماعي. وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين بعد التعاطف مع الآخرين والتوافق النفسي الاجتماعي. وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين بعد التواصل مع الآخرين والتوافق النفسي الاجتماعي. وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين بعد التأثير والتأثر في المواقف الاجتماعية والتوافق النفسي الاجتماعي. وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين الذكاء الاجتماعي والتوافق النفسي الاجتماعي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالذكاءen_US
dc.subjectالذكاء الاجتماعيen_US
dc.subjectالتوافق النفسي الاجتماعيen_US
dc.titleالذكاء الاجتماعي وعلاقته بالتوافق النفسي الاجتماعي لدى طلبة جامعة ابن خلدون كارمان تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2018.08.pdf2,47 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.