Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14353
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | سواق, صبرينة | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-24T09:18:08Z | - |
dc.date.available | 2023-12-24T09:18:08Z | - |
dc.date.issued | 2023-12-12 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14353 | - |
dc.description | Arabic poetry has undergone major changes in terms of form and content, and one of the most remarkable phenomena in the form of Arabic poetry is the transition from the system of verse to the system of line. Other changes that have affected the content and destabilized it have neglected the foundations and norms that have contributed to the construction of a creative text. The consequences of these transgressions have given birth to a free verse poem, which has broken Elkhalil's system, followed by the prose poem, representing one of the literary versions born of a mix of literary genres. However, the Arab poetic experience with the prose poem is a new experience that has destroyed the ready-made poetic norms and forms and surpassed them to give an original aspect to traditional Arabic poetry, which pleased the group of the magazine including Youcef Elkhal, Adounisse, Anssi Elhaj, and others. These poets have shown interest in this literary genre in their literary realms and have given it great importance from a theoretical and creative perspective in order to make it known - the prose poem - and to show its beauty. | en_US |
dc.description.abstract | شهدت الشعرية العربية تحولات كبرى على مستوى الشكل والمضمون، ومن هذا نلفي أن الانتقال في الكتابة من نظام الشطر إلى نظام السطر يعدّ من أبرز الظواهر الشكلية التي طرأت على الشعر العربي، كما نلفي تغيرات مسّت المضامين وخلخلتها، فتجاوزت الأسس والمعايير التي أسهمت في تشكيل النص الإبداعي، إذ نتجت عن هذه التجاوزات قصيدة التفعيلة التي خرقت نظام الخليل ثم تلتها قصيدة النثر التي مثلت شكلا من أشكال الشعرية الموَّلد عن تداخل الأجناس الأدبية، فلقد أضحت التجربة الشعرية العربية مع قصيدة النثر تجربة شعرية مغايرة، نادت بتحطيم القوالب والمعايير الشعرية الجاهزة وتجاوزها بغية تطوير وتجديد الشعر العربي، لتتلقى رحابة واحتضانا من قبل جماعة مجلة شعر أمثال يوسف الخال، أدونيس، أنسي الحاج وغيرهم...، فقد اهتم هؤلاء الشعراء بهذا الجنس الأدبي حيث رحبوا به في عوالم الشعرية وأولوه عناية واهتماما من الجانب التنظيري وكذا الإبداعي، محاولين التعريف بها-قصيدة النثر - ثم الكشف عن جمالياتها. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية الآداب واللغات - جامعة ابن خلدون تيارت | en_US |
dc.subject | الشعرية، التجاوز، الأجناس الأدبية، قصيدة النثر، مجلة شعر، التنظير، الإبداع، الرواد. | en_US |
dc.title | قصيدة النثر بين التنظير والإبداع عند الرواد | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Doctorat |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
قصيدة النثر بين التنظير والإبداع عند الرواد _سواق صبرينة _.pdf | 1,76 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.