Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13713
Titre: دور رأس المال الفكري في إدارة المعرفة
Auteur(s): رعاد, دلال شيراز
عماري, هاجر
Mots-clés: رأس المال الفكري
إدارة المعرفة
رأس المال البشري
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: رأس المال الفكري وإدارة المعرفة هي مفاهيم وثيقة الصلة. يمثل رأس المال الفكري الأصول والموارد غير الملموسة داخل المنظمة ، مثل المعرفة والخبرة والملكية الفكرية. إدارة المعرفة ، من ناحية أخرى ، هي عملية التقاط وتنظيم والاستفادة من المعرفة داخل المنظمة . تركز إدارة المعرفة على الإدارة المنهجية لأصول المعرفة لتعزيز صنع القرار والابتكار والإنتاجية. يتضمن تحديد وإنشاء وتخزين واسترجاع وتبادل المعرفة لتمكين الأفراد والفرق من الوصول إلى المعلومات والرؤى ذات الصلة واستخدامها . يعمل رأس المال الفكري كأساس لإدارة المعرفة. وهي تشمل معرفة وخبرة الموظفين ، فضلاً عن الملكية الفكرية والعمليات التنظيمية التي تسهل تبادل المعرفة والتعاون. تهدف ممارسات إدارة المعرفة إلى الاستفادة بشكل فعال وتعظيم قيمة رأس المال الفكري داخل المنظمة . من خلال تنفيذ ممارسات إدارة المعرفة ، يمكن للمنظمات تعزيز رأس مالها الفكري من خلال التقاط المعرفة وتنظيمها ، وتعزيز ثقافة التعلم والتعاون ، وتسهيل تبادل المعرفة ونقلها ، وتعزيز الابتكار. تمكن إدارة المعرفة الفعالة المؤسسات من الاستفادة من رأس مالها الفكري لتحقيق نتائج أفضل وتحسين الأداء واكتساب ميزة تنافسية في صناعاتها.
Description: Intellectual capital and knowledge management are closely related concepts. Intellectual capital represents the intangible assets and resources within an organization, such as knowledge, expertise, and intellectual property. Knowledge management, on the other hand, is the process of capturing, organizing, and leveraging knowledge within an organization. Knowledge management focuses on the systematic management of knowledge assets to enhance decision-making, innovation, and productivity. It involves identifying, creating, storing, retrieving, and sharing knowledge to enable individuals and teams to access and utilize relevant information and insights . Intellectual capital serves as the foundation for knowledge management. It encompasses the knowledge and expertise of employees, as well as the intellectual property and organizational processes that facilitate knowledge sharing and collaboration. Knowledge management practices aim to effectively leverage and maximize the value of intellectual capital within an organization . By implementing knowledge management practices, organizations can enhance their intellectual capital by capturing and organizing knowledge, fostering a culture of learning and collaboration, facilitating knowledge sharing and transfer, and promoting innovation. Effective knowledge management enables organizations to leverage their intellectual capital to achieve better outcomes, improve performance, and gain a competitive advantage in their respective industries .
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13713
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2023.67.pdf1,9 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.