Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13385
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | بريك, رجاء | - |
dc.contributor.author | بلمصطفى, فاطمة الزهراء | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-12T09:38:20Z | - |
dc.date.available | 2023-10-12T09:38:20Z | - |
dc.date.issued | 2023-06 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13385 | - |
dc.description | The study aimed to know the sociocultural determinants of the university professor and its role in the formation of identity, and considering the concept of professional identity as a central concept that has a prominent presence in various modern studies, especially in the social sciences, and we relied in our study on cases represented by a group of professors at the Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Sociology, as well We applied the interview tool as the most appropriate in our study, and we relied on the descriptive analytical approach. The main problem of our study was as follows: -How do sociocultural determinants contribute to shaping his university identity? From this question came the sub-questions: -How does the organizational upbringing of a university professor contribute to shaping his professional identity? - What are the cultural determinants that lead to the formation and formation of an identity for a university professor? -How do the social and professional determinants contribute to shaping the professional identity of the university professor? Among these questions, we put forward the main hypothesis, which states: The sociocultural determinants of the university professor contribute to shaping the professional identity. The general hypothesis also centered on partial hypotheses: Professional integration and job commitment contribute to shaping the identity of a university professor. -The value of work, good treatment, respect and various values are concerned as cultural determinants in shaping the professor's identity. Social relations and work groups have a role in shaping the professional identity of the professor. Our study concluded with a set of results, the most important of which are: Career commitment and professional integration play a role in achieving professional stability for university professors. Organizational upbringing has a role in achieving the organizational goals of the university professor and the university system. Compliance with work values makes the university professor embody the effectiveness of teamwork. -Identity within the same group is what justifies the behavior of teachers and their ideas and cultural specificity or cultural environment. | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة إلى معرفة المحددات السوسيوثقافية للأستاذ الجامعي ودورها في تشكيل الهوية، وباعتبار مفهوم الهوية المهنية مفهوما مركزيا له حضور بارز في مختلف الدراسات الحديثة خاصة في العلوم الاجتماعية، واعتمدنا في دراستنا على حالات المتمثلة في مجموعة من الأساتذة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم الاجتماع، كما طبقنا أداة المقابلة باعتبارها الأنسب في دراستنا، كما اعتمدنا على المنهج التحليلي الوصفي. وجاءت إشكالية دراستنا الرئيسية كالتالي: - كيف تسهم المحددات السوسيوثقافية في تشكيل هويته الجامعية؟ ومن هذا التساؤل جاءت التساؤلات الفرعية: كيف تسهم التنشئة التنظيمية للأستاذ الجامعي في تشكيل هويته المهنية؟ ما هي المحددات الثقافية التي تؤدي إلى تكوين وتشكيل هوية للأستاذ الجامعي؟ كيف تسهم المحددات الاجتماعية والمهنية في تشكيل الهوية المهنية للأستاذ الجامعي؟ ومن هذه التساؤلات طرحنا الفرضية الرئيسية والتي مفادها: - تساهم المحددات السوسيوثقافية للأستاذ الجامعي في تشكيل الهوية المهنية. كما تمحورت الفرضية العامة إلى فرضيات جزئية: - يسهم الاندماج المهني والالتزام الوظيفي في تشكيل هوية الأستاذ الجامعي. تم قيمة العمل وحسن المعاملة والاحترام ومختلف القيم كمحددات ثقافية في تشكيل هوية الأستاذ. - للعلاقات الاجتماعية وجماعات العمل دور في تشكيل الهوية المهنية للأستاذ. وختمت دراستنا بمجموعة من النتائج أهمها: - الالتزام الوظيفي والإندماج المهني له دور في تحقيق الاستقرار المهني للأستاذ الجامعي. - التنشئة التنظيمية لها دور في تحقيق أهداف تنظيمية للأستاذ الجامعي والمنظومة الجامعية. - الامتثال لقيم العمل يجعل الأستاذ الجامعي يجسد فاعلية العمل الجماعي. - الهوية داخل الجماعة الواحدة هي التي تبرر سلوك الأساتذة وأفكارهم والخصوصية الثقافية أو المحيط الثقافي | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | التنشئة التنظيمية | en_US |
dc.subject | المحددات الثقافية | en_US |
dc.subject | الهوية المهنية | en_US |
dc.subject | الأستاذ الجامعي | en_US |
dc.title | المحددات السوسيوثقافية للأستاذ الجامعي ودورها في تشكيل الهوية المهنية | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.SOC.2023.44.pdf | 1,48 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.