Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13360
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوهكة, منال-
dc.contributor.authorحمايد, فتيحة-
dc.date.accessioned2023-10-11T09:27:45Z-
dc.date.available2023-10-11T09:27:45Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13360-
dc.descriptionThe study aimed to recognize the composition and its role in the professional adjustment of newly recruited university professors "field study at Ibn Khaldun Tiaret University. To achieve the study's objectives, the questionnaire, which contains two parts, was adopted: Part I covers the axis of personal data and part II comprised two main axes: the subthemes of the study, which were applied to a sample of 57 newly recruited professor's professors who received pedagogical composition and benefited from formative programmes, were chosen intentionally, and the study relied on the analytical descriptive curriculum, and was used in statistical processing. (spss) In the analysis of tables, through the study we reached the following results: - Newly recruited university professors' training programmes contribute to improving their professional adaptation. - Distance training programmes for newly recruited university professors contribute to improving their professional adaptationen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على أهمية التكوين ودوره في التكيف المهني للأساتذة الجامعيين حديثي التوظيف "دراسة ميدانية بجامعة ابن خلدون تيارت.ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعتماد على الإستبيان والذي يحتوي على جزأين: الجزء الأول يشمل محور البيانات الشخصية والجزء الثاني إشتمل محورين رئيسيين جسدا الفرضيات الفرعية للدراسة، تم تطبيقه على عينة من الأساتذة بلغ عددهم 57 مبحوثا من الأستاذة حديثي التوظيف الذين تلقوا التكوين البيداغوجي وإستفادوا من البرامج التكوينية، وتم إختيارهم بطريقة قصدية، كما إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وأستخدم في معالجة الإحصائية البرنامج الإحصائي spss في تحليل الجداول، توصلنا من خلال الدراسةإلى النتائج التالية: - تساهم برامج التكوين الحضوري للأساتذة الجامعيين حديثي التوظيف في تحسين تكيفهم المهني. - تساهم برامج التكوين عن بعد للأساتذة الجامعيين حديثي التوظيف في تحسين تكيفهم المهنيen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتكوينen_US
dc.subjectالتكيف المهنيen_US
dc.subjectالأستاذ الجامعيen_US
dc.subjectالجامعةen_US
dc.titleالتكوين ودوره في التكيف المهني لدى الأساتذة الجامعيين حديثي التوظيف- دراسة ميدانية لعينة من الأساتذة بجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.SOC.2023.20.pdf2,45 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.