Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13359
Titre: التكوين المستمر وأثره على الإلتزام التنظيمي- دراسة ميدانية على عينة من أساتذة التعليم المتوسط بولاية يتارت
Auteur(s): بلمهدي, سعاد
بوفارس, الشيماء
Mots-clés: التكوين
التكوين المستمر
الأداء الوظيفي
الولاء التنظيمي
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت الدراسة إلى تحديد الدور الذي يلعبه التكوين المستمر وأثره على الالتزام التنظيمي، حيث كان الجانب التطبيقي على أساتذة التعليم المتوسط بولاية تيارت موزعين على ثلاث متوسطات (متوسطة بلعسل طاهر ببلدية عين بوشقيف، متوسطة نواورية الطيب بتيارت، متوسطة عباس لز رق ببلدية الرحوية). اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي الملائم لطبيعة موضوع دراستنا، واستخدمنا أداة الاستبيان لجمع المعطيات والبيانات المتعلقة بالظاهرة موضوع البحث، تم توزيع 70 استمارة واسترجاع 57 منها، وقد اعتمدنا في تحليل بيانات الاستبيانات على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية الإحصائية كالتكرار والنسبة المئوية. وقد توصّلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها: 1 يؤثر التكوين المستمر على الالتزام التنظيمي. 2 يتم إعتماد مجموعة من الأساليب الجماعية (الندوات، المحاضرات، الإجتماعات)في عملية التكوين المستمر. 3 يؤثر التكوين المستمر على زيادة الأداء الوظيفي. 4 يؤدي التكوين المستمر إلى زيادة الولاء التنظيمي
Description: The study aimed to determine the role played by continuous training and its impact on organizational commitment, where the applied side was on teachers of intermediate education in the state of Tiaret, distributed in three intermediates (medium Bel'Assal Taher in the municipality of Ain Boushaqif, the intermediate school of Nawariya al-Tayyib in Tiaret, the intermediate school of Abbas Lazraq in the municipality of Rahouya.( In this study, we relied on the analytical descriptive approach appropriate to the nature of the subject of our study, and we used the questionnaire tool to collect data and data related to the phenomenon in question. 70 questionnaires were distributed and 57 of them were retrieved. In analyzing the questionnaire data, we relied on the statistical package for social sciences spss program using statistical methods such as frequency and ratio. Centennial. The study reached a set of results, most notably: 1- Continuous training affects organizational commitment. 2- A set of collective methods (seminars, lectures, meetings) are adopted in the continuous training process. 3- Continuous training affects the increase in job performance. 4- Continuous training leads to increased organizational loyalty
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13359
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.SOC.2023.19.pdf4,15 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.