Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13346
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorجنيدي الطيب-
dc.date.accessioned2023-10-10T10:22:32Z-
dc.date.available2023-10-10T10:22:32Z-
dc.date.issued2023-05-07-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13346-
dc.descriptionLanguage education has benefited a great deal from the modern scientific development that the world is witnessing today. This development included linguistic research and language-related sciences such as psychology, philosophy (especially analytical philosophy), and sociology, where language education was taken from all these sciences, and what is known as language education emerged. Or educational linguistics, which is considered one of the applied branches of general linguistics, and every development that affects the latter does not cast a shadow on the teaching of language, and when general linguistics witnessed the important development of the transition of linguistic analysis from wholesale linguistics (structural and generative linguistics) to text/discourse linguistics (linguistics). Functional and pragmatic) i.e. from the study of language as a system isolated from use and the circumstances of the discourse to its study during use and communication in its textual or rhetorical form or under verbal practice - the teaching of the language has also evolved and moved from the structural exercises that are applied at the sentence level, to the textual approach that is based on the latest The episodes of linguistic development, represented in text linguistics and pragmatic linguistics, which were adopted in the recent reform of the Algerian educational system Yeh Therefore, this research came to monitor the dimension of this linguistic development represented in the deliberative dimension in teaching Arabic at the secondary stage in the Algerian school.en_US
dc.description.abstractاستفادت تعليمية اللغة بقدر كبير من التطور العلمي الحديث الذي يشهده العالم اليوم، هذا التطور شمل البحث اللساني والعلوم ذات الصلة باللغة كعلم النفس، والفلسفة )خاصة الفلسفة التحليلية(، و علم الاجتماع، حيث أخذت تعليمية اللغة من كل هذه العلوم، فظهر ماعرف بتعليمية اللغات أو اللسانيات التعليمية، التي تعتبر أحد الفروع التطبيقية للسانيات العامة، وكل تطور يطال هذه الأخيرة إلا ويلقي بظلاله على تعليمية اللغة،ولما شهدت اللسانيات العامة التطور الهام المتمثل في انتقال التحليل اللساني من لسانيات الجملة )اللسانيات البنيوية والتوليدية( إلى لسانيات النص/ الخطاب )اللسانيات الوظيفية والتداولية( أي من د ا رسة اللغة كنظام معزول عن الاستعمال وملابسات الخطاب إلى د ا رستها أثناء الاستعمال والتواصل في صورتها النصية أو الخطابية أو قيد الممارسة الكلامية تطورت تعليمية اللغة كذلك وانتقلت من التمارين البنوية التي تطبق على مستوى الجملة، إلى المقاربة النصية التي تستند إلى أحدث حلقات التطور اللساني، المتمثل في لسانيات النص واللسانيات التداولية والتي اعتمدت في الإصلاح الأخير للمنظومة التربوية الج ا زئرية لذلك جاء هذا البحث ليرصد بعد هذا التطو ا رللساني متمثلا في البعد التداولي في تعليمية اللغة العربية في المرحلة الثانوية في المدرسة الج ا زئرية .en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية الآداب واللغات - جامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectتعليمية اللغة العربيةen_US
dc.subjectالتطور اللسانيen_US
dc.subjectالبعد التداوليen_US
dc.titleالبعد التداولي لتعلمية اللغة العربية في المدرسة الجزائريةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة جنيدي الطيب37.pdf4,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.