Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13161
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorداود, رميساء مروة-
dc.contributor.authorخليل, أمينة بشرى-
dc.date.accessioned2023-09-20T09:29:47Z-
dc.date.available2023-09-20T09:29:47Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13161-
dc.descriptionThis study aimed to investigate the effectiveness of a training program based on positive thinking skills in enhancing self-efficacy among workers at Sonelgaz Corporation. The training program was designed to focus on the following skills:positive self-talk, self-leadership in thinking and goal achievement, emotional regulation, positive anticipation and optimism, positive flexibility, positive acceptance of differences, personal responsibility, problem-solving, and decision-making. The study adopts two methodologies: clinical and quasi-experimental approaches. The training program was implemented on a sample consisting of five individuals working in various departments of Sonelgaz Corporation,using the Positive Thinking Scale developed by ASleem (2015) and the Self-Efficacy Scale by Badria Mohamed(2016). The study found significant differences between the pre-test and post-test mean scores of the experimental group in both positive thinking and self-efficacy measures, favoring the post-test assessment. The results demonstrated the effectiveness of the training program based on positive thinking skills in enhancing self-efficacy among workers at Sonelgaz Corporationen_US
dc.description.abstractكانت هذه الدراسة كمحاولة منا للكشف عن مدى فعالية برنامج تدريبي قائم على مهارات التفكير الإيجابي في رفع مستوى الفاعلية الذاتية لدى عمال مؤسسة سونالغاز بتصميم برنامج تدريبي قائم على المهارت التالية: مهارة الحديث الإيجابي للذات، القيادة الذاتية للتفكير وتحقيق الأهداف والضبط الإنفعالي، التوقع الإيجابي والتفاؤل، المرونة الإيجابية، التقبل الإيجابي للاختلاف عن الآخرين ، تقبل المسؤولية الشخصية، حل المشكلات واتخاذ القرارات وتم الإعتماد على منهجين في هذه الدراسة : المنهج العيادي والمنهج شبه التجريبي و تطبيق البرنامج التدريبي على عينة تمثلت في خمسة حالات يعملون في مصالح مختلفة من مؤسسة سونالغاز مع تطبيق مقياس التفكير الإيجابي من إعداد أسليم (2015 ) ومقياس الفاعلية الذاتية بدرية محمد ( 2016 )، وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للتفكير الإيجابي والفاعلية الذاتية لصالح القياس البعدي وقد أثبتت النتائج أن للبرنامج التدريبي القائم على مهارات التفكير الإيجابي فعالية في تنمية الفاعلية الذاتية لدى عمال مؤسسة سونالغاز.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectمهارات التفكير الإيجابيen_US
dc.subjectالفاعلية الذاتيةen_US
dc.titleفعالية برنامج تدريبي قائم على مهارات التفكير الإيجابي لرفع مستوى الفاعلية الذاتية لدى العمالen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.95.pdf5,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.