Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحاجي, أيمن ياسين-
dc.contributor.authorبن العربي, عبد القادر-
dc.date.accessioned2023-09-19T09:03:01Z-
dc.date.available2023-09-19T09:03:01Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13131-
dc.descriptionThis study aimed to investigate the contribution of specialized search engines to scientific research, the required capabilities and skills for their use. The study also addressed the satisfaction of professors with information retrieval through specialized search engines. In our study, we adopted the descriptive-analytical method as the most suitable approach for the research topic. We selected university professors as our sample, and we used an electronic questionnaire as a data collection tool. The questionnaire was distributed to 28 professors, with 23 questionnaires being answered while 5 professors declined to respond.en_US
dc.description.abstractجاءت هذه الدراسة للتعرف على مساهمة محركات البحث المتخصصة في البحث العلمي, والإمكانيات والمهارات الواجب توفرها لإستخدامها, كما تطرقت الدراسة الى مدى رضا الأساتذة عن استرجاع المعلومات عن طريق محركات البحث المتخصصة. واعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي التحليلي باعتباره أقرب المناهج ملائمة لموضوع الدراسة, واتخذنا في دراستنا الأساتذة الجامعيين عينة لها, وقد اعتمدنا على الإستبيان الإلكتروني كأداة لتجميع البيانات, التي تم توزيعها على 28 أستاذ ثم الإجابة على 23 استبيان فيما امتنع 05 أساتذة عن الإجابة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectمحركات البحث المتخصصةen_US
dc.subjectالأساتذة الجامعيينen_US
dc.titleمساهمة محركات البحث المتخصصة في البحث العلمي دراسة ميدانية للأساتذة الجامعيين لقسم علم المكتبات و الإعلام والاتصال بجامعة زيان عاشور الجلفةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.BIB.2023.22.pdf5,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.