Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13106
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | عدة, يمينة | - |
dc.date.accessioned | 2023-09-18T09:32:25Z | - |
dc.date.available | 2023-09-18T09:32:25Z | - |
dc.date.issued | 2023-06 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13106 | - |
dc.description | The current study aims to reveal a correlation between grammatical knowledge and reading comprehension among students of the fifth year of primary school, where the basic study sample consisted of 72 male and female students in the primary bin Awali Baghdad and the primary brothers bin Fayed state of Tiaret, and to ensure the validity of the hypotheses of the study we applied a grammatical knowledge test consisting of 68 sentences and a reading comprehension test consisting of a reading text and followed by a set of questions that fall under each level of reading comprehension, and to determine Type of relationship and level of statistical significance was based on the program (SPSS) where the study found the results to the existence of a correlation between grammatical knowledge and between each level of reading comprehension (literal, - deductive, tasteful, critical, créative) and the results also found a statistically significant relationship between grammatical knowledge and reading comprehension | en_US |
dc.description.abstract | تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن وجود علاقة ارتباطية بين المعرفة النحوية والفهم القارئي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، حيث تكونت عينة الدراسة الأساسية من 72 تلميذا وتلميذة بابتدائية بن عوالي بغداد و ابتدائية الإخوة بن فايد ولاية تيارت، وللتأكد من صحة فرضيات الدراسة قمنا بتطبيق اختبار المعرفة النحوية مكون من 68 جملة و اختبار الفهم القرائي متكون من نص قرائي و تليه مجموعة من الأسئلة تندرج تحت كل مستوى من مستويات الفهم القرائي، ولتحديد نوع العلاقة و مستوى الدلالة الإحصائية تم الإعتماد على برنامج ( SPSS ) حيث توصلت الدراسة إلى النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية بين المعرفة النحوية و بين كل مستوى من مستويات الفهم القرائي( الحرفي، الاستنتاجي، التذوقي، النقدي، الإبداعي) وكما توصلت النتائج إلى وجود علاقة دالة إحصائيا بين المعرفة النحوية والفهم القرائي. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | المعرفة النحوية | en_US |
dc.subject | الفهم القرائي | en_US |
dc.title | المعرفة النحوية وعلاقتها بالفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2023.62.pdf | 2,33 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.