Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13028
Titre: البرامج التدريبية وأثرها على الأداء الوظيفي لدى المكتبيين المهنيين - دراسة ميدانية بالمكتبة المركزية لجامعة ابن خلدون تيارت
Auteur(s): حماني, زوبيدة
رملي, خيرة
حماني, فاطمة
Mots-clés: المهنة المكتبية
الأداء الوظيفي
Date de publication: 2023
Résumé: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على مدى تأثير البرامج التدريبية على الأداء الوظيفي للمكتبيين المهنيين, حيث تطرقت في شقها النظري الى مختلف الجوانب المتعلقة بالتدريب وأداء العاملين ومعرفة أساسيات المهنة المكتبية وسبل تطويرها في عالم تكنولوجي متسارع, كما حاولت هذه الدراسة قياس مدى تأثير البرامج التدريبية على أداء العاملين, من خلال الدراسة الميدانية للمكتبة المركزية لجامعة ابن خلدون تيارت كنموذج, وقد اعتمدت الدراسة على المقابلة كأداة لجمع البيانات مع كل من مدير المكتبة ومسؤول مصلحة التوجيه, حيث تم جمع المعلومات حول البرامج التدريبية وتأثيراتها على الأداء الوظيفي للمكتبي المهني في المكتبة المركزية لجامعة ابن خلدون تيارت.
Description: This study aims to identify the extent of the impact of training programs on the job performance of professional librarians, as it touched in its theoretical part to various aspects related to training and the performance of workers and knowledge of the basics of the office profession and ways to develop it in an accelerated technological world, as this study tried to measure the impact of training programs on the performance of workers, through the field study of the Central Library of Ibn Khaldun University Tiaret as a model, the study has relied on the interview as a tool for data collection, with each of the director of the library Central and the official of the guidance service, where information was collected about the training programs and their effects on the job performance of the professional librarian in the central library of Ibn Khaldun University Tiaret, And the extent of the trend towards developing its services in light of the developments and digital technological changes taking place, and seeking to raise the competencies of the information specialist and develop his capabilities and skills based on the approved training programs because it is an effective way to improve job performance. The study concluded to identify future aspirations for the development of the training process and the need to ensure the organization of forums in the field of library science and listen to the concerns of trainees and employees in this field, as the good performance of workers is directly related to the training received.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13028
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.BIB.2023.08.pdf9,03 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.