Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12983
Titre: خدمة المغاربة للمذهب المالكي من خلال المؤسسات العلمية في بلاد الحجاز خلال العصر المملوكي 667 - 923 ه / 1269 - 1517 م
Auteur(s): جرادة, عربية
دويس, إخلاص
عوني, أمين
Mots-clés: المغاربة.المذهب المالكي .الحجاز
Date de publication: 2023
Editeur: université ibn khaldoun-tiaret
Résumé: إن هذه المذكرة المعنونة بخدمة المغاربة للمذهب المالكي من خلال المؤسسات العلمية في الحجاز خلال العصر المملوكي ( 667 - 923 ه/ 1269 - 1517 م( وبعد إلقاء نظره على التاريخ العلاقات العلمية بين المغاربة والحجازيين خلال الفترة المدروسة والتي أثبتت أن طلبتها علماء المغرب الأوسط كانوا دوما المبادرين إلى إنشاء علاقات مع إخوانهم المشارقة، حيث تم التعرف على أسباب ودوافع ارتحالهم صوب الحجاز، وكذا تجميع وترتيب مرتحلين حسب القرون والاختصاص. وبعد التحقيق من تواجد الطلبات وعلماء المغرب والأوسط في مكة المكرمة والمدينة المنورة والتقائهم بالمشاريع والطلبة الحجازيين ثم البحث عن الأماكن التي تم فيها هذا التواصل العلمي، ثم تبين طرق تحصيل العلم التي كانت متعددة ومختلفة ومتنوعةكما أردنا أن نبين في هذه الدراسة انعكاس هذا التواصل على النضج العلمي واكتمال نمو الشخصية العلمية، وتألق بعض العلماء في عده علوم مما أهلهم في تولي العديد من المناصب الدينية والتعليمية رفيعة المستوى سواء في بلدانهم الأصلية أو البلدان الإسلامية المغربية والمشرقية..
Description: This memorandum is entitled Moroccans' Service to the Maliki School through Scientific Institutions in Hijaz during the Mamluk Era (667-923 AH / 1269-1517 AD) After looking at the history of scientific relations between Moroccans and Hijazis during the studied period, which proved that its students were scholars of the Middle Maghreb were always the initiators of establishing relations with their eastern brothers, where the reasons and motives for their migration towards Hijaz were identified, as well as the compilation and arrangement of nomads according to centuries and specialization. After investigating the presence of students and scholars of Morocco and the Middle East in Makkah Al-Mukarramah and Al-Madinah Al-Munawwarah, and their meeting with projects and Hijazi students, then searching for the places where this scientific communication took place, then showing the methods of acquiring knowledge that were multiple, different and varied. We also wanted to show in this study the reflection of this communication on scientific maturity and the completion of the growth of the scientific personality, and the brilliance of some scholars in several sciences, which qualified them to assume many high-level religious and educational positions, whether in their countries of origin or the Islamic countries of Morocco and the Levant.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12983
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.HIS.2023.48.pdf1,34 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.