Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12981
Titre: | اليهود والمدرسة التلمودية على عصر بني أمية في الأندلس(حسداي بن شبروط أنموذجا) 138-897 ه/756-1492 م |
Auteur(s): | بن تومي, منال بن سعود, مختارية طيب, مريم |
Mots-clés: | الأندلس، الیهود، حسداي ابن شبروط، المدرسة التلمودیة. |
Date de publication: | 2023 |
Editeur: | université ibn khaldoun-tiaret |
Résumé: | شكل الیهود جزءا هاما من المجتمع الأندلسي واحتلوا مكانة لائقة في ظل سماحة الإسلام منذ فتح المسلمین للأندلس، الشيء الذي سمح لهم بإقامة علاقات خاصة مع السلطة والمجتمع الإسلامي، مما شجعهم على الانفتاح الثقافة والتقالید والعادات الاسلامیة، ومن ثم الارتقاء في مناصب الدولة وهیئاتها، وامتاز عصر بني أمیة في الأندلس بأن كان للیهود فیه وضع مختلف وذلك بسبب كثرتهم وبسبب أن أحد المنتسبین لهذه الطائفة فسح له المجال لیبلغ أعلى المناصب في الدولة بسبب حنكته وذكائه والمتمثل في شخصیة حسداي ابن شبروط وهو مؤسس المدرسة التلمودیة وهي المدرسة التي تعنى بالد را سات الیهودیة. |
Description: | The Jews formed an important part of Andalusian society and occupied a decent position under the tolerance of Islam since the Muslim conquest of Andalusia, which allowed them to establish special relations with the authority and the Islamic community, which encouraged them to open up Islamic culture, traditions and customs, and then rise in the positions of the state and its bodies, and the era of the Umayyads in Andalusia was characterized by the Jews having a different status because of their abundance and because one of the members of this sect allowed him to reach the highest positions in the state because of his skill His intelligence is represented by the character of Hasdai Ibn Shabrut, the founder of the Talmudic school, which deals with Jewish studies. |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12981 |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.HIS.2023.47.pdf | 1,53 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.