Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12673
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorفطيمة ناصر-
dc.contributor.authorخالدية مهنان-
dc.date.accessioned2023-07-17T08:11:49Z-
dc.date.available2023-07-17T08:11:49Z-
dc.date.issued2023-06-26-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12673-
dc.descriptionThe aim of this study is to examine the educational curricula adopted by the educational system from independence to the present day. The first strategy it has pursued was the approach to content, which was based on the principle of numbering. It was then approached with objectives that did not achieve the desired goal. It was then to move on to another strategy, entitled " Competency approaches " , which is still an experience to date and which has recently resulted in an evaluation of the overall (closure) efficiency gains of the learner who came in a hurry without being prepared for them. As the basic basis for human development, we have seen in this introduction the introduction of curricula with a description of the bases for their construction, components and reasons for their development, with a model for assessing the end-of-primary gains in Arabic.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرض للمناهج التعليمية التي اتبعتها المنظومة التربوية من الاستقلال إلى يومنا هذا، فكانت أول استراتيجية عملت بها هي المقاربة للمضامين والتي اعتمدت على مبدأ الترقيم، بعدها المقاربة بالأهداف التي لم تحقق الهدف المنشود ثم الانتقال إلى استراتيجية أخرى اتسمت بعنوان المقاربة بالكفاءات وهي تجربة لا تزال إلى وقتنا الحالي والتي نتج عنها مؤخرا تقييم مكتسبات كفاءة الشاملة (الختامية) للمتعلم التي أتت مستعجلة دون التهيؤ لها . وباعتبار المناهج التعليمية هي القاعدة الأساسية في التنمية البشرية ارتأينا في هذه المداخلة إلى التعريف بالمناهج مع ذكر أسس بناءها ومكوناتها ودواعي تطويرها مع تقديم نموذج لتقييم مكتسبات نهاية المرحلة الابتدائية في مادة اللغة العربيةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارت كلية الآداب و اللغاتen_US
dc.subjectاستراتيجيةen_US
dc.subjectمناهجen_US
dc.subjectمقاربةen_US
dc.subjectتعليمen_US
dc.subjectكفاءةen_US
dc.titleمناهج تعليم اللغة العربية في المدرسة الجزائرية -قراءة في الأهداف والمضامينen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
مذكرة ماستر معدلة مهنان خالدية.pdf2,71 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.