Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12630
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمعتوق شروق-
dc.contributor.authorمعتوق اشواق-
dc.date.accessioned2023-07-11T08:46:30Z-
dc.date.available2023-07-11T08:46:30Z-
dc.date.issued2023-07-03-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12630-
dc.descriptionThis study addresses the phenomenon of satire and sarcasm،which play a significant role in literary expression. It is an ancient phenomenon that Arabs have known since ancient times. In the pre-Islamic era،it became a weapon for them to defend themselves and to ridicule their opponents. Satire evolved in modern times،no longer limited to critical mockery،but it also sought reform and guidance. This study aims to analyze a collection of poetic verses and examples related to the works of the poet Modhfar Al-Nawwab،most of which tackle political issues concerning the Arab world using biting and satirical methods against the regimes.en_US
dc.description.abstractتتناول هذه الدراسة ظاهرة السخرية والتهكم التي لها دور مهم في التعبير الأدبي، فهي ظاهرة قديمة عرفها العرب منذ أقدم العصور، حيث أصبحت في العصر الجاهلي سلاح لهم يدافعون به عن أنفسهم وينالون به من خصمهم، كما تطورت السخرية في العصر الحديث حيث سعت الى الاصلاح والارشاد، كما تهدف هذه الدراسة إلى تحليل مجموعة من المقاطع الشعرية والنماذج التي تعلقت بأعمال الشاعر مظفر النواب اذ تضمنت أغلبها قضايا سياسية تخص الوطن العربي بأساليب ساخرة لاذعة ضد الأنظمة .en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارت كلية الآداب و اللغاتen_US
dc.subjectالسخريةen_US
dc.subjectالتهكمen_US
dc.subjectالادب الساخرen_US
dc.subjectمظفر النوابen_US
dc.subjectالشعرen_US
dc.titleظاهرة السخرية و التهكم في شعر مظفر النوابen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ظاهرة السخرية والتهكم في شعر مظفر النواب.pdf2,25 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.