Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12526
Titre: النقد النسوي الجزائري المعاصر المكتوب باللغة الفرنسية
Auteur(s): تيرس, نجاة
Mots-clés: النقد النسوي، اللغة، الفرنسية، العربية، الساحة النقدية. ..
Date de publication: 31-mai-2023
Editeur: كلية الاداب و اللغات و الفنون
Résumé: يهدف هذا البحث الى الكشف عن مظاهر ومميزات النقد النسوي الجزائري المعاصر المكتوب باللغة الفرنسية، الذي قطع أشواطا لا يستهان بها، فقد استطاعت الناقدة الجزائرية المعاصرة التي تكتب باللسان الفرنسي استغلال ثقافتها المزدوجة لتطرح قضايا هامة تخص الأدب النسوي وتُظهر بذلك تمكناً وثقافةً واسعةً في الأدب والنقد الجزائري وخاصة النسوي. وبذلك تفرض قسراً تواجدها الفعلي في الساحة النقدية الجزائرية رغم محاولة تغييبها، إلا أنها غالبا مع تطفو وتتصدر الفعل النقدي النسائي جنبا إلى جنب مع نظيرتها من الناقدات بالقلم العربي دون تنافر أو تجاذب لأن رؤاهن النقدية متماثلة وتصب في قالب واحد وهو النقد النسوي الجزائري المعاصر.
Description: This research leads to reveal the manifestations and the features of the modern Algerian feminist criticm written in the French languge that make great strides can not be understimated. futhermore the modern Algerian critic ,who writes in the french language exploited its culture to pose important cases about feminist literature and it shows the ability and a wide culture in literature and in Algerian critic specially feminist. And that’s how it imposes it actual presence in Algerian criticism although the trying to change it ,it topping the feminist criticism side to side with the other critics who write in Arabic language without repulsion or attraction because their criticm Visions are similar and lead to the same subject that is modern Algerian feminist criticm.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12526
Collection(s) :Doctorat

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
مذكرة النقد النسوي الجزائري المعاصر المكتوب باللغة الفرنسية.pdf44 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.