Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12490
Title: الضمانات القانونية لحماية المستهلك الإلكتروني خلال مرحلة ما قبل إبرام العقد في قانون التجارة الإلكترونية الجزائري18-05
Authors: عباس, ريمة
شيهاني, سمير
Keywords: ضمانات قانونية
حماية المستهلك
قانون التجارة الإلكترونية الجزائري
Issue Date: 1-Jan-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Citation: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/210661
Series/Report no.: مجلة البحوث في الحقوق والعلوم السياسية;الجزء 08، العدد 02
Abstract: على عكس القانون المدني الذي لم ينظم المرحلة السابقة للتعاقد بنصوص خاصة مكتفيا باهتمامه بالمراحل التالية لإبرام العقد، نجد قانون التجارة الإلكترونية الجزائري قد استحدث الحماية القانونية للمستهلك الإلكتروني في مرحلة ما قبل التعاقد، وذلك درءًا لوقوع المستهلك الإلكتروني ضحية الخداع والممارسات غير المشروعة الصادرة من المورّد حتى قبل إبرام العقد وتقوم حماية المستهلك الإلكتروني في قانون التجارة الإلكترونية خلال مرحلة ما قبل التعاقد على ضمانتين أساسيتين هما: 1- حماية المستهلك الإلكتروني من الإشهار التضليلي: وتعتبر مرحلة الإشهار من أكثر المراحل إثارة لمشاكل الاستغلال؛ وذلك لعدم التوازن بين طرفي العقد قبل الدخول فيه، لذلك وضع قانون التجارة الإلكترونية الجزائري ضوابط ترمي أساسا إلى التأكد من صحة الإرادة من جانب المستهلك الإلكتروني وأنه قد قبل الدخول في التعاقد الإلكتروني وهو على بينة من أمره. 2- حق المستهلك الإلكتروني في الإعلام قبل التعاقدي: ويستمد هذا الحق وجوده من مبدأ حسن النية، بحيث أن الهدف منه تنوير الطرف الآخر بالأمور التي تهمه بخصوص العقد والتي يصعب عليه الإحاطة بها. وحرصا من المشرع على احترام هذه الضمانات في العقود الإلكترونية أتبع مخالفة هذه الضمانات بجزاءات مدنية وأخرى جنائية.
Description: Contrary to the civil law, which did not regulate the pre-contracting phase with special texts, contenting itself with the following stages of concluding a contract, we find that the Algerian e-commerce law has introduced legal protection for the electronic consumer in the pre-contracting stage, in order to prevent the electronic consumer from falling victim to deception and illegal practices issued by the supplier even before the conclusion of the contract. The protection of the electronic consumer in the Algerian e-commerce law during the pre-contract phaseis based on two basic guarantees: the first guarantee, which is the protection of the electronic consumer from misleading advertising, so that he enters the electronic contract with a valid and unflawed will. Thesecond guarantee, which is the right of the electronic consumer to information before the contract, until he is aware of the issues that concern him about the contract and that it is difficult for him to be aware of. Both guarantees are originally obligations on the supplier that require civil and Algerian liability in the event of their violation.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12490
Appears in Collections:Volume 08/ N° 02



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.