Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11378
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorفلاك, حكيم-
dc.date.accessioned2023-05-11T10:33:45Z-
dc.date.available2023-05-11T10:33:45Z-
dc.date.issued2022-06-30-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/195830en_US
dc.identifier.issn2800-1664-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11378-
dc.descriptionThe fundamentalists' philosophy differs from that adopted by the linguists in treating the language, as it was based on the fact that the language behaviors and actions, considering that their dealings were mainly with the discourse (religious discourse) in the sense that they went beyond the abstract structures of the language being a situation and a system. To address the seminal and descriptive loads that these structures carry, their translation requires ethics and behaviors in the personality of the recipient, and therefore we can say that the fundamentalists were proactive to the realization that the traditional pictorial model does not fulfill the purpose of accurate and actual handling of the linguistic entity, while the linguistic search delayed realizing this fact until the emergence of the triple division of Morris to the science of the signs. From this point, the fundamentalists, while addressing the religious discourse, sought to identify the most important elements that contribute to creating and directing the discourse: the development, use, evidence, and types of connotations related to the formal level on the one hand, and related to the use and context on the other hand, and this enabled them to formulate a set of the conceptual components of distinct conversational paradigms actually surround conversationalism in its reporting aspect, which is based on investing linguistic expertise, and the discursive/transactional aspect in which transactional wisdom is manifested. Keywords: status, linguistic experience, use, transactional wisdom, origins of discourse, principles of communication.en_US
dc.description.abstractف فلسفة الأصوليين عن التي اعتمدها اللّسانيون في معالجة اللغة؛إذ كانت مبنيّة على أن اللغة سلوكات وأفعال،باعتبار أن تعاملهم بالأساس كان مع الخطاب (الخطاب الشرعي).بمعنى أنهم تجاوزوا البُنى التجريدية للغة كونها وضعا ونظامًا. إلى معالجة ما تحمله تلك البنى من حمولات دلالية وصفية وإنجازية، تقتضي ترجمتها إلى أخلاقات وسلوكات في شخصية المتلقي، وبالتالي يمكننا القول أنّ الأصوليين كانوا سبّاقين إلى إدراك أنّ النموذج الصوري التقليدي لا يفي بالغرض في التناول الدقيق والفعلي للكيان اللغوي، بينما تأخّر البحث اللساني عن إدراك هذه الحقيقة إلى غاية ظهور التقسيم الثلاثي الذي قدمه موريس لعلم العلامات. من هنا سعى الأصوليون وهم يعالجون الخطاب الشرعي إلى الوقوف على أهم العناصر التي تُسهم في إحداث التخاطب وتوجيهه؛ من وضع، واستعمال، وقرائن، وأنواع الدلالات ذات الصلة بالمستوى الصوري من جهة، والمتعلقة بالاستعمال والسياق من جهة أخرى، وقد مكّنهم ذلك من صياغة جملة من المفاهيم المكوّنة لنماذج تخاطبية متميزة تحيط بالفعل التخاطبي في شقيه التبليغي، المنبني على استثمار الخبرة اللغوية،وشقه التهذيبي/التعاملي الذي تتجلي فيه الحكمة التعاملية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherملحقة قصر الشلالةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 4 العدد 1;-
dc.subjectالاستعمالen_US
dc.subjectالخبرة اللغويةen_US
dc.subjectالحكمة التعامليةen_US
dc.subjectأصول الخطاب،en_US
dc.subjectمبادئ التخاطبen_US
dc.subjectالوضع،en_US
dc.titleأصول التخاطب ومبادئه عند الأصوليين؛ موازنة بين نموذجي طه عبد الرحمن ومحمد يونس عليen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الرابع / العدد 1



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.