Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11375
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorحمايد, طيب-
dc.date.accessioned2023-05-11T10:24:12Z-
dc.date.available2023-05-11T10:24:12Z-
dc.date.issued2021-12-31-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/downSomaitepdf/789/3/2/176061en_US
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/downSomaitepdf/789/3/2/176061en_US
dc.identifier.issn2800-1664-
dc.identifier.issn2800-1664-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11375-
dc.descriptionThis study aims to identify the historical and reference origins of poetics in addition to its conceptualization in the Arab and Western critical field through some Arab theorists (Jamal al-Din bin Sheikh, Adonis, Kamal Abu Deeb) and West theorists (Roman Jacobson, John Cohn, Todorov(. In this study, we relied on the historical approach for addressing the emergence of poetics in addition to the psychosocial and descriptive approach for addressing its definition and the main characteristics based on different visions and intellectual orientations of Arab and Western critics. One of the most prominent findings of this study is that the origins of poetics are rooted in the Greek thought through Aristotle's book of poetry art, but in terms of concepts, we found that Jackson stressed that poetics is an integral part of linguistics, John Cohen considered it as a science of poetry, but for Todorov, it is the theory of literature. Besides, Jamal al-Din Bin Sheikh characterised it with the limits of creativity, and poetics at Adonis is based on modernity, while Kamal Abudeb focused on gap and the distance of tension. Keywords: Poetics, displacement, modernity, aesthetics, creativity, art.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى تحديد الأصول التاريخية والمرجعية للشعرية ، إضافة إلى مفهومها في الحقل النقدي العربي والغربي من خلال بعض المنظرين العرب ( جمال الدين بن الشيخ ، أدونيس ، كمال أبو ديب ) والغرب ( رومان جاكبسون ، جون كوهن ، تودوروف ) . واعتمدنا في هذا البحث على المنهج التاريخي لمعالجة ميلاد الشعرية إضافة إلى المنهج النفسي الاجتماعي والوصفي في تحديد مفهومها وأبرز الخصائص التي استندت عليها على اختلاف الرؤى والتوجهات الفكرية للنقاد العرب والغرب . من أبرز النتائج التي استخلصها هذا البحث أن أصول الشعرية متجذرة في الفكر اليوناني من خلال كتاب فن الشعر لأرسطو ، أما من حيث المفاهيم فقد أكد جاكبسون على أن الشعرية جزء لا يتجزأ من اللسانيات ، أما جون كوهن فعدها علما من علوم الشعر ، أما تودوروف فهي نظرية علم الأدب ، كما أن جمال الدين بن الشيخ خصها بحدود الإبداع ، والشعرية عند أدونيس مبنية على الحداثة ، أما كمال أبوديب فركز على الفجوة ومسافة التوترen_US
dc.language.isootheren_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherملحقة قصر الشلالةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 3 العدد 2;-
dc.subjectالشعريةen_US
dc.subjectالانزياحen_US
dc.subjectالحداثةen_US
dc.subjectالجماليةen_US
dc.subjectالإبداعen_US
dc.subjectالفنen_US
dc.titleالشعرية الأصول والمفاهيمen_US
dc.titleالشعرية الأصول والمفاهيمen_US
dc.typeArticleen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الثالث / العدد 2

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
الشعرية الأصول والمفاهيم.pdf354,12 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.