Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11347
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | العبادي, عبد الحق | - |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T08:35:56Z | - |
dc.date.available | 2023-05-11T08:35:56Z | - |
dc.date.issued | 2019-12-31 | - |
dc.identifier.citation | https://www.asjp.cerist.dz/en/article/165704 | en_US |
dc.identifier.issn | 2800-1664 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11347 | - |
dc.description | Modern poetic elaborations emerged with the development of the poetic system of the poem, and the renewal of its old construction against the background of the desire of contemporary poets for change, and expression of a new artistic form based on symbolism and suggestion. The renewal in the modern poem was placed on the mortuary of criticism, analysis from all its aspects, and its stylistic approach, which relied on linguistic interactions in analyzing the literary text, as it elevates the words from their functional level to the technical level, and to be a common factor in integrating emotions and feelings. The poetic image was one of the main pillars that was subjected to criticism and analysis, because it is one of the most important pillars on which the Arabic poem is built, and one of its creative and artistic components. And his view of life, man, and the universe. Keywords: visual formation, artistic photography, poetic image, contemporary Algerian poetry. | en_US |
dc.description.abstract | برزت المطوّلات الشعريّة الحديثة، مع تطوّر نظام القصيدة الشعريّة، والتجديد الذي طاول بناءها القديم على خلفيّة رغبة الشعراء المعاصرين بالتغيير، والتعبير بقالب فنّيّ جديد قوامه الرّمز، والإيحاء، واجتهد شعراؤها في سكب الجماليّة عليها عادّين أنّها حالة فنّيّة عالية تتكامل مع الرمزيّة، والإيحائيّة، وقد وُضِع التجديد في القصيدة الحديثة على مشرحة النّقد، والتحليل من جوانبه كافّة، وطاول أسلوبيّته التي اعتمدت على التفاعلات اللغويّة في تحليل النصّ الأدبيّ، حيث يرتقي بالألفاظ من مستواها الوظيفيّ إلى المستوى الفنّيّ، ولتكون عاملاً مشتركًا في دمج العواطف، والأحاسيس. وكانت الصورة الشعريّة أحد الأركان الأساسيّة التي خضعت للنقد والتحليل، لأنّها تعدّ إحدى أهمّ الرّكائز التي تُبنى عليها القصيدة العربيّة، وإحدى مكوّناتها الإبداعيّة والفنّيّة، بل هي أقوى أسلحة الشاعر على الإطلاق، لما يكمن فيها من طاقة جماليّة، وإيحائيّة تولِّدها أحاسيس الشاعر، وتعكس بدورها أفكاره، ونظرته إلى الحياة، والإنسان، والكون. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | ملحقة قصر الشلالة | en_US |
dc.relation.ispartofseries | المجلد 1 العدد 1; | - |
dc.subject | الشعر الجزائري المعاصر | en_US |
dc.subject | التشكيل البصري | en_US |
dc.subject | التصوير الفني | en_US |
dc.subject | الصورة الشعرية | en_US |
dc.title | الشعر الجزائري المعاصر بين جمالية اللغة والتشكيل البصري | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Collection(s) : | المجلد الاول / العدد 1 |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
الشعر الجزائري المعاصر بين جمالية اللغة والتشكيل البصري.pdf | 508,44 kB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.