Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11263
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمسالتي, عبد المجيد-
dc.date.accessioned2023-05-07T13:25:38Z-
dc.date.available2023-05-07T13:25:38Z-
dc.date.issued2021-12-01-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/169954en_US
dc.identifier.issn2773-4005-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11263-
dc.descriptionن، وذا ما جعل الكثمن مؤر الفلسفة سلامية يرون أنھ إذا ان أصل "الملة بن ّ سبا ظورالمعلة، فإن "مربالمعروف والن عن المنكر" ت خصومم َّ الملتن" -كما يقال- أصل ان من بن سباب ال ك و . ّ لتبأفولم اللماتالمفتاحية: المعلة،المعروف،المنكر. Abstract: Through this research paper, I wanted to address a very important topic in theology, which is promoting of virtue and preventing of vice, which the Mu`tazilah took as its fifth principle of its wellknown principles, and which no debater can be Mu`tazilite except through his belief in it - as he affirms on that "Al-Khayyat", in his book Al-Intisar - so I tried to define the concept of promoting of virtue and preventing of vice, linguistically and idiomatically, especially from the perspective of the Mu'tazilites, without neglecting his deduction from the point of view of the Mu'tazilites, and the opinion of the rest of the sects from that position. Then I addressed on the sections of the promotion of virtue - as the Mu'tazilites see it - and the mechanisms of applying this principle from the Mu'tazila point of view, and the numerous and great differences between the Mu'tazilites and other sects, and the consequent intellectual and even practical conflicts, widening the gap between Islamic groups, and even politicians and religious scholars, and this is what made a lot of Historians of Islamic philosophy believe that if theen_US
dc.description.abstractأردت من خلال هذه الورقة البحثية أن أتطرق إلى موضوع جد هام في علم الكلام، وهو الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، والذي اتخذته المعتزلة مبدأها الخامس من مبادئها المعروفة بها، والتي لا يمكن لأي مفكر أن يكون معتزلياً إلاّ من خلال إيمانه بها –كما يؤكد على ذلك الخياط، في كتابه الانتصار-فحاولت أن أضبط مفهوم الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، لغةً واصطلاحا، خاصة من منظور المعتزلة، دون أن أغفل حكمه من وجهة نظر المعتزلة، ورأي باقي الفرق من ذلك الموقف. ثم تطرقت إلى أقسام الأمر بالمعروف –كما تراه المعتزلة-وآليات تطبيق هذا المبدأ من الوجهة الإعتزالية، والاختلافات الكثيرة والكبيرة بين المعتزلة وغيرها من الفرق الأخرى، وما ترتب على ذلك من صراعات فكرية، وحتى عملية، وسعت الهوة بين الفرق الإسلامية، وحتى الساسة وعلماء الدين، وهذا ما جعل الكثير من مؤرخي الفلسفة الإسلامية يرون أنه إذا كان أصل "المنزلة بين المنزلتين" -كما يقال-سببا في ظهور المعتزلة، فإنَّ أصل "الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر" كان من بين الأسباب التي كثّرت خصومهم وعجّلت بأفولهمen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 2 العدد 2;-
dc.subjectلمعتزلة،en_US
dc.subjectالمعروفen_US
dc.subjectالمنكرen_US
dc.titleحقيقة أصل "الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر" عند المعتزلةen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:المجلد الثاني / العدد 2



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.