Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11243
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخالدي, فضيلة-
dc.date.accessioned2023-05-07T10:47:43Z-
dc.date.available2023-05-07T10:47:43Z-
dc.date.issued2021-02-01-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/162970en_US
dc.identifier.issn2773-4005-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11243-
dc.descriptionAbstract . There is no doubt that the subject of social justice was and still is a demand and obsession of human societies and the aspiration and dream of many philosophers and political theorists, who presented a comprehensive vision on this subject through his books on politics, in which he directed his harsh criticism of the utilitarian trend that only concerned By focusing on the public good without concern for the rights of minorities, "John Rawls" asserts that the main goal of his theory is neither metaphysics nor epistemology.Rather, it is a practical goal of the first degree, as it presents itself as a basis for a conscious and voluntary political consensus between free and equal citizens, and when this consensus is firmly established on general social and political positions, it guarantees good for all individuals and for all groups that belong to a just democratic system, and the aim of the study is to re-examine the topic The moral to philosophy, from which he withdrew after the radical Nietzschean criticism of moral conceptions Key words: Politics, morals, justice, the original situation, the veil ofen_US
dc.description.abstractمما لاشك فيه أن موضوع العدالة الاجتماعية كانت ولا تزال مطلب وهاجس المجتمعات الانسانية، ومطمح وحلم الكثير من الفلاسفة والمنظرين السياسيين ومن بينهم الفيلسوف الأمريكي جون رولز، الذي قدم تصور شامل بخصوص هذا الموضوع من خلال كتبه في السياسة، والتي وجهه من خلالها إنتقادات لاذعة للاتجاه النفعي الذي إهتم فقط بالتركيز على الصالح العام دون الإهتمام بحقوق الأقليات وهو ما يتعارض كليا مع المبادئ الأساسية للنظرية الرولزية القائمة على ضرورة تمتع كل الأفراد بحرياتهم على قدم المساواة،إلى جانب التركيز على اللامساواة التي تخدم الفئات الأقل حظا وفي مقابل ذلك اعتمد رولز على نظريات العقد الاجتماعي والواجب الكانطي، وبناء على سلف ذكره فإن "جون رولز" يؤكد على أن الهدف الرئيسي لنظريته ليس ميتافيزيقا ولا ابستمولوجيا،وإنما هدفا عمليا من الدرجة الأولى،فهي تقدم نفسها كأساس لتوافق سياسي واعي وطوعي بين مواطنين أحرار أنداد، وحينما يتأسس هذا التوافق بكيفية صلبة وعلى مواقف اجتماعية وسياسية عمومية،فإنه يضمن خير لكل الأفراد ولكل الجماعات التي تنتمي إلى نظام ديمقراطي عادل، والهدف من الدراسة أنها تعيد المبحث الأخلاقي إلى الفلسفة الذي انسحب منه بأثر النقد النيتشوي الراديكالي للتصورات الأخلاقية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 1 العدد 3;عدد خاص /special issue-
dc.subjectالوضع الاصليen_US
dc.subjectحجاب الجهلen_US
dc.subjectالسياسةen_US
dc.subjectالأخلاقen_US
dc.subjectالعدالةen_US
dc.titleجون رولز وتجديد الدعوة لتأسيس السياسة على الأخلاقen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:المجلد الاول / العدد 3



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.