Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11197
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorاعمر, فضيلة-
dc.contributor.authorاعمر, فضيلة-
dc.date.available2023-05-07T08:20:49Z-
dc.date.issued2020-06-01-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/150257en_US
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/150257en_US
dc.identifier.issn2773-4005-
dc.identifier.issn2773-4005-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11197-
dc.descriptionThere is a global culture that is shaped beyond all other national or local cultural boundaries. Some may describe this new global culture emerging as the new culture of the world being formed as a superficial culture or consumerism or cultural invasion, material or otherwise, but whatever the description given, it does not negate the fact that the existence of such culture spread and prevail at the expense of local cultures and we may deplore such a culture and we may reject it, but neither rejection nor condemnation can stop its march as long as we do not offer a cultural alternative capable of competing in an age of rapid change rather than mere exhortation. The study aimed to describe the cultural dimension of globalization and its effects on Arab society In order to achieve these goals, a descriptive analytical approach was used to process the data. One of the most prominent findings is that the weakness experienced by Arab societies at all levels has allowed this phenomenon to decay in its culture and fragmentation of its identity and alienation has been exploited the prevailing deprivation and ignorance and crises to pass the project and thus subjugate. Key words: Globalization, culture, Cultural Globalizationen_US
dc.description.abstractإن هنالك ثقافة عالمية آخذة في التشكل تتجاوز كافة الحدود الثقافية القومية أو المحلية الأخرى، قد يصف البعض هذه الثقافة العالمية الجديدة الآخذة بالتشكل بأنها ثقافة سطحية أو استهلاكية أو غزو ثقافي أو مادية أو غير ذلك، و لكن مهما كان الوصف المعطى، فانه لا ينفي الحقيقة القائمة ألا وهي أن مثل هذه الثقافة تنتشر و تسود على حساب ثقافات محلية و قومية عديدة ،وبذلك قد نشجب مثل هذه الثقافة و قد نرفضها ،لكن لا الرفض و لا الشجب قادران على وقف زحفها، طالما لا نقدم بديلا ثقافيا قادرا على المنافسة في عصر متغيرات متسارعة و ليس مجرد الوعظ والنصح. و قد هدفت الدراسة إلى وصف البعد الثقافي للعولمة ، وتبيان آثارها على المجتمع العربي و هويته ، و من أبرز ما توصلنا إليه أن الضعف الذي تعانيه المجتمعات العربية على كل الأصعدة، سمح لهذه الظاهرة بالنخر في ثقافتها و تفتيت هويتها و تغريبها ،فتم استغلال ما يسودها من حرمان و جهل وأزمات لتمرير مشروعها و بالتالي إخضاعها.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 1 العدد 1;-
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 1 العدد 1;-
dc.subjectالعولمةen_US
dc.subjectالثقافةen_US
dc.subjectالعولمة الثقافيةen_US
dc.titleالعولمة الثقافية و فرضية الاحتواءen_US
dc.titleالعولمة الثقافية و فرضية الاحتواءen_US
dc.typeArticleen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الاول / العدد 1

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
العولمة الثقافية و فرضية الاحتواء.pdf7,66 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.