Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11047
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن جخدل, سعد الحاج-
dc.date.accessioned2023-04-26T08:42:33Z-
dc.date.available2023-04-26T08:42:33Z-
dc.date.issued2021-10-13-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/165629en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11047-
dc.descriptionScientific knowledge represents the basic element in the various stations and procedures of scientific research. It is its supreme aim. That is because man is a knower being with his nature, and he cannot live without curiosity that drives him to try to understand the facts that he experiences and lives in his life. This understanding is what qualifies him to control this reality and dominate it, and use its outcomes for his benefit; But the knowledge that man formed about the world has itself become a subject of parallel knowledge and dialogue in many of its stations and intersecting in a few of them. Discussions in general about the role of conception (mind) and observation (experience) in establishing science, and the limits of each. Within this context formed by discussions of nature and origin, the present paper is an attempt to review and organize a set of epistemic data, which pertain to scientific knowledge as a distinct field of research. In it, the novice reader always needs new scientific materials that explain to him its elements and the relationships that bind them together, and among all the constituent elements of this field we will focus in this paper on simplifying understanding about the nature, structure and origins of scientific knowledge.en_US
dc.description.abstractتمثل المعرفة العلمية العنصر الأساس في مختلف محطات وإجراءات البحث العلمي، فهي هدفه الأسمى وغايته الأقصى؛ ذلك أن الإنسان كائن عارف بفطرته،و لا يمكن أن يعيش بدون فضول يدفعه إلى محاولة فهم الوقائع التي يختبرها ويعيشها في حياته، هذا الفهم هو الذي يؤهله إلى السيطرة على هذا الواقع والتحكم فيه و استخدام نواتجه لصالحه؛ لكن المعرفة التي شكلها الإنسان عن العالم أصبحت هي نفسها محل عرفان و حوار متوازي في عديد محطاته ومتقاطع في القليل منها، وبصيغة أخرى أصبحت المعرفة ذاتها مادة لنفس الفضول المعرفي الذي شكلها سابقا وتحولت إلى موضوع للفهم و دافعا إلى تأسيس معرفة حول المعرفة، و قد رُكِّزت النقاشات بصفة عامة حول دور الطرح (العقل) والمشاهدة (التجربة) في تأسيس العلم، وحدود كل منهما. ضمن هذا السياق الذي شكلته نقاشات الطبيعة والأصل، تأتي الورقة البحثية الحالية كمحاولة لمراجعة وتنظيم مجموعة من المعطيات الإبستيمية التي تخص المعرفة العلمية بوصفها حقلا بحثيا متميزا، يحتاج دائما فيه القارئ المبتدئ لمواد علمية جديدة تفسر له عناصره والعلاقات التي تربطها ببعضها البعض، ومن بين كل العناصر المكونة لهذا الحقل سنركز في هذه الورقة على تبسيط الفهم حول طبيعة وبنية وأصول المعرفة العلميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.relation.ispartofseriesمجلة الخلدونية;Volume 13, Numéro 1-
dc.subjectالمعرفةen_US
dc.subjectالمعرفة العلميةen_US
dc.subjectالاستقراءen_US
dc.subjectالاستنباطen_US
dc.titleالمعرفة العلمية؛ الإطار الابستمولوجي والأصل المنهجيen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:المجلد الثالث عشر/ العدد 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.