Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10954
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorجلولي, مختار-
dc.date.accessioned2023-04-25T08:45:29Z-
dc.date.available2023-04-25T08:45:29Z-
dc.date.issued2019-01-31-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/94661en_US
dc.identifier.issn2710-8031-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10954-
dc.descriptionThe Liberation Revolution through Algerian Cinema: Analytical and Semantic Study of the Battle of Algiers Abstract: The revolutionary film is a cultural industry by excellence, distinguished by the fact that it represents the memory of the people through what is hidden in terms of its culture, values, heritage, history, customs and traditions. When we talk about the history and the past of peoples, revolutionary films stand out as one of the most important factors which have preserved and disseminated national and revolutionary values in the Algerian public cinema to promote the values of the liberation revolution among the various segments of society to uphold them and glorify the martyrs' tournaments. Several revolutionary films were made and have resonated with the Algerian public and formed an icon of its past and full of glory, such as the opium and the stick, the patrol to the east, the south wind, Sheikh Bouamama, the price of freedom and the battle of Algiers and others. The battle of Algiers, for example eternized an important battle which took place in the capital whose heroes were Fidaeene who fought in the street war against France and transferred the battles from the mountains to the cities and neighborhoods. This film also highlighted examples of national and revolutionary values; such as sacrifice, steadfastness, patriotism, determination, loyalty and martyrdom for the homeland. Keywords: Liberation Revolution, Algerian Cinema, Semiological Analysisen_US
dc.description.abstractعد الفيلم السينمائي الثوري صناعة ثقافية بامتياز، كونه أصبح يشكل ذاكرة الشعوب من خلال ما تختزنه من ثقافات وقيم وتراث وتاريخ وعادات وتقاليد، وعند حديثنا عن ماضي الشعوب وتاريخها تبرز الأفلام الثورية كأحد أهم الحوامل التي عملت على المحافظة على القيم الوطنية والثورية ونشرها وتعزيزها في الأوساط الجماهيرية بغية حمايتها من الاندثار ونقلها عبر الأجيال المتعاقبة حتى تبقى حية لديهم، فقد عملت السينما الجزائرية على الترويج لقيم الثورة التحريرية بغية تعزيز القيم الوطنية لدى مختلف شرائح المجتمع للتمسك بها ولتمجيد بطولات الشهداء. فأنتجت عديد الأفلام الثورية التي لاقت صدى كبيرا لدى الجمهور الجزائري وشكلت له أيقونة عن ماضيه وتاريخه الحافل بالأمجاد والبطولات على غرار فيلم: الأفيون والعصا، دورية نحو الشرق، ريح الجنوب، الشيخ بوعمامة، ثمن الحرية، معركة الجزائر وغيرها، ففيلم معركة الجزائر على سبيل المثال خلد لمعركة مهمة وقعت بالعاصمة كان أبطالها الفدائيون والمسبلون الذين خاضوا حرب الشوارع ضد فرنسا ونقلوا المعارك من الجبال إلى المدن والأحياء، كما ابرز هذا الفيلم نماذج من القيم الوطنية والثورية كالتضحية والصمود والروح الوطنية والعزيمة والوفاء والاستشهاد في سبيل الوطن...الخen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 2 العدد 1;-
dc.subjectالثورة التحريريةen_US
dc.subjectالتحليل السميولوجيen_US
dc.subjectالسينما الجزائريةen_US
dc.titleالثورة التحريرية من خلال السينما الجزائرية دراسة تحليلية سميولوجية لفيلم معركة الجزائرen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الثاني / العدد 1



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.