Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10842
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorتيش تيش, محمد لمين سليمان-
dc.date.accessioned2023-04-24T08:11:49Z-
dc.date.available2023-04-24T08:11:49Z-
dc.date.issued2016-12-01-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/91554en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10842-
dc.descriptionThe aim from this study was to reach a number of objectives, in order to clarify the relationship between organizational justice and organizational citizenship of the teachers of the Faculty of Humanities and Social Sciences at Ibn Khaldun-Tiaret University. In addition to the disclosure of the impact of demographic and organizational factors on this relationship, the study focused on the central question, looking into the possibility of a relationship between the degree of awareness of the teachers for the organizational justice and the level of their organizational citizenship. The study was conducted on a sample of 61 teachers, using the questionnaire method, which contained a number of demographic questions, in addition to the scales of the triple weights related to the study. The results can be summarized as follows: -Professors’ positive perception of organizational justice reached an average of 2.33, and an average of organizational citizenship 2.62. -the General hypothesis is partly achieved by 33.3%, and the function of relationships is restricted statistically only to the relationship between the dimensions of justice and fairness of procedures to deal with post-civilized behavior, which was (0.302) and (0.415), respectively, out of six partial hypotheses. -The existence of differences in the relationship according to the variables of gender, career, administrative tasks, place of residence and seniority.en_US
dc.description.abstractاستهدفت هذه الدراسة تحقيق عدد من الأهداف، والتي تمثلت في توضيح العلاقة بين العدالة التنظيمية والمواطنة التنظيمية، لدى أساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة إبن خلدون-تيارت. بالإضافة إلى الكشف عن أثر العوامل الديمغرافية والتنظيمية على هذه العلاقة. وقد تمحورت الدراسة حول تساؤل مركزي، يبحث في إمكانية وجود علاقة بين درجة إدراك الأساتذة للعدالة التنظيمية ومستوى المواطنة التنظيمية عندهم. وشملت الدراسة 61 أستاذا، بالاستعانة بأداة الاستمارة التي احتوت عددا من الأسئلة الديمغرافية والتنظيمية، بالإضافة إلى مقياسي اتجاه ثلاثيا الأوزان يتعلقان بمتغيري الدراسة، التي تم التوصل من خلالها إلى جملة من النتائج يمكن تلخيصها فيما يلي: - للأساتذة إدراك إيجابي للعدالة التنظيمية بمتوسط بلغ 2.33 وللمواطنة التنظيمية بمتوسط بلغ 2.62. - تحققت الفرضية العامة جزئيا بنسبة 33.3%، حيث إقتصرت العلاقات الدالة إحصائيا فقط على العلاقة بين بعدي عدالة التعامل وعدالة الإجراءات مع بعد السلوك الحضاري والتي كانت (0.302) و(0.415) على التوالي، من أصل ستة فرضيات جزئية. - وجود فروق في العلاقة حسب متغيرات الجنس، الشهادة العلمية، المهام الإدارية، مكان السكن والأقدمية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.relation.ispartofseriesمجلة الخلدونية;Volume 9, Numéro 2-
dc.subjectالعدالة التنظيميةen_US
dc.subjectالمواطنة التنظيميةen_US
dc.titleالعدالة التنظيمية وعلاقتها بالمواطنة التنظيمية؛ دراسة ميدانية على أساتذة كلية العلوم الاجتماعية والانسانية بجامعة تيارتen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد التاسع / العدد 2



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.